Mobil- og dataspill er ofte forbundet med stillesitting over lang tid, i mørke rom, ofte alene.
Men nye spill som Pokémon GO som bruker utvidet virkelighetsteknologi, der man kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, har fått folk ut i det fri.
Ekspertene er enige om at denne typen spill bare vil vokse i omfang og popularitet.
– Pokémon tok mange spillutgivere på senga. Vi så i dag at en av verdens største spillutgivere, Electronic Arts, gikk ut og sa at de hadde blitt inspirert av Pokémon GO sin suksess, og vil selv jobbe mot å lansere lignende spill, sier redaksjonssjef i gamer.no Audun Rodem.
- Les også: Runar er Norges beste Pokémon Go-spiller
- Les også: – Tror Pokémon Go kan bli en ny arena for mobbing
Vil påvirke mer enn spillindustrien
Spill-utvikler og veileder ved Bacheloren for interaktive spill ved Noroff, Amit Patpatia, mener trenden med utvidet virkelighet vil vokse seg større enn bare spill.
– Det finnes utrolig mange muligheter med denne teknologien. Et eksempel er møbelforretninger, der du kan prøve-innrede stuen din virtuelt på mobilen. Andre muligheter er under utvikling innen helse- og byggsektoren, sier han.
Patpatia har selv utviklet flere spill, og er enig med Rodem om at mange spillutgivere vil følge trenden og gi ut spill basert på liknende teknologi:
– Jeg tror absolutt dette vil vokse i tiden fremover, men hvor fort det utvikler seg avhenger også mye av dem som produserer mobilene, at de er laget for å takle denne typen teknologi.
Handler om merkevare
Redaksjonssjef Rodem tror mange vil slite i konkurransen med en så sterk merkevare som Pokémon.
– Det er få som har en merkevare som Pokémon har, og som har hatt en evne til å samle utrolig mange forskjellige mennesker.
Denne typen mobilspill-teknologi som gjør at man må bevege seg langt mer enn ved andre spill, kan bli revolusjonerende for folkehelsen, mener eksperter NRK har snakket med.
Kan gi et løft for folkehelsa
– Bare halvparten av norske 15-åringer beveger seg nok i løpet av dagen, så jeg er veldig positiv til denne typen spill, sier Monica Klungland Torstveit, førsteamanuensis ved Institutt for folkehelse, idrett og ernæring ved Universitet i Agder.
Hun ønsker flere spill av denne typen velkommen og mener det på sikt vil gi et løft for folkehelsa.
– Barn og ungdom blir anbefalt å være i aktivetet 60 minutter om dagen. Jeg tror at denne formen for fysisk aktivitet kan passe mange ungdommer som ellers ikke ville valgt å være i aktivitet.
- Les også: Pokémon Go står på døra til museene