Konsulentselskapet Sweco har sett nærmere på virkemåten til GPS-systemet som styrer busstrafikken i lyskryssene.
Systemet har i lengre tid fungert dårlig, og dette har skapt problemer for både bussene og all annen trafikk, ifølge rapporten.
«Trafikkavviklingen i Kristiansand ser ikke ut til å fungere etter intensjonen. Store forsinkelser har ført til medieoppslag og mye negativ omtale. Avviklingen for biler og busser fungerer ikke tilfredsstillende. Bussene må vente før de får grønt lys i mange kryss og dette gir dårlig avvikling», heter det i konsulentrapporten.
Rapporten konkluderer med at prioriteringen av bussene i trafikken ikke har gitt den ønskede effekt om bedre trafikkflyt. Bussene får mange stopp og bilistene blir stående på rødt i lyskrysset å vente, uten at det er noen grunn til det.
- LES MER:
Gjør nå endringer
Statens vegvesen gjør nå tiltak og endringer som skal gi bedre trafikkflyt.
Det sier seniorrådgiver Jan Øyvind Pedersen.
– Vi tror at en del av problemene skyldes at styringssystemet ved lyskryssene har fått feil data fra bussene. Nå skal vi sammen med Agder kollektivtrafikk prøve å forbedre systemet, sier Pedersen.
– Vil dette gi bedre trafikkflyt for alle?
– Ja, hvis vi får bedret signalene vi får fra bussene, så mener vi at det skal påvirke hele situasjonen i trafikken.
Områdestyring ved lyskryssene
Bussprioriteringen i Kristiansand består av et system med adaptivt områdestyring (SPOT).
Hensikten er å unngå forsinkelser i trafikksystemet.
En buss som kjører mot et kryss sender en "prognose" via et GPS-system om når den vil være ved stopplinjen i lyskrysset. Denne prognosen sendes videre til alle lyskryss som ligger før bussens neste holdeplass.
Så skal systemet styre lyskryssene og hjelpe bussene frem.
Det er dette styringssystemet som nå skal optimaliseres i håp om å få bedre flyt i trafikken totalt sett.
Skeptisk til en løsning
Verneombud Per Finn Bjørnhom i Nettbuss Region Sør tror ikke at man klarer å løse problemene.
– Nei, forventningene er reduserte etter flere år med lignende uttalelser. Det har jo aldri blitt noe bedre, selv om de i flere år har sagt at de har fått skikk på systemet, sier Bjørnhom.
Han mener det er lyskryssene i seg selv som skaper køene i trafikken.
– Trafikken i denne byen er ikke veldig stor, men den trafikken som er der blir stående stille i et eller annet lyskryss. Det kan ikke være noen som har beveget seg i denne byen og som ikke forstår at det må være noe galt med lysreguleringen. Så foreløpig har jeg ingen tro på at situasjonen skal bli bedre, avslutter han.