Hopp til innhold

– Nå skal det bli bedre flyt i lyskryssene

Den dårlig trafikkflyten i Kristiansand sentrum skyldes feil programmering av systemet som styrer lyskryssene og busstrafikken. Det er konklusjonen i en fersk konsulentrapport.

Jan Øyvind Pedersen

Seniorrådgiver i Statens vegvesen Jan Øyvind Pedersen.

Foto: Kjell Pedersen / NRK

Konsulentselskapet Sweco har sett nærmere på virkemåten til GPS-systemet som styrer busstrafikken i lyskryssene.

Bilkø, Lundsbroa

Bilkøene på Lundsbroa er til tider lange, men nå skal GPS-systemet for bussprioritering i lyskryssene justeres.

Foto: Odd Rømteland / NRK

Systemet har i lengre tid fungert dårlig, og dette har skapt problemer for både bussene og all annen trafikk, ifølge rapporten.

«Trafikkavviklingen i Kristiansand ser ikke ut til å fungere etter intensjonen. Store forsinkelser har ført til medieoppslag og mye negativ omtale. Avviklingen for biler og busser fungerer ikke tilfredsstillende. Bussene må vente før de får grønt lys i mange kryss og dette gir dårlig avvikling», heter det i konsulentrapporten.

Rapporten konkluderer med at prioriteringen av bussene i trafikken ikke har gitt den ønskede effekt om bedre trafikkflyt. Bussene får mange stopp og bilistene blir stående på rødt i lyskrysset å vente, uten at det er noen grunn til det.

Gjør nå endringer

Statens vegvesen gjør nå tiltak og endringer som skal gi bedre trafikkflyt.

Det sier seniorrådgiver Jan Øyvind Pedersen.

– Vi tror at en del av problemene skyldes at styringssystemet ved lyskryssene har fått feil data fra bussene. Nå skal vi sammen med Agder kollektivtrafikk prøve å forbedre systemet, sier Pedersen.

– Vil dette gi bedre trafikkflyt for alle?

– Ja, hvis vi får bedret signalene vi får fra bussene, så mener vi at det skal påvirke hele situasjonen i trafikken.

Områdestyring ved lyskryssene

Kø i Kristiansand

Lyskryss-styringen for bussene har gitt lange bilkøer, ifølge fersk konsulentrapport.

Foto: Marianne Jakobsen / NRK

Bussprioriteringen i Kristiansand består av et system med adaptivt områdestyring (SPOT).

Hensikten er å unngå forsinkelser i trafikksystemet.

En buss som kjører mot et kryss sender en "prognose" via et GPS-system om når den vil være ved stopplinjen i lyskrysset. Denne prognosen sendes videre til alle lyskryss som ligger før bussens neste holdeplass.

Så skal systemet styre lyskryssene og hjelpe bussene frem.

Det er dette styringssystemet som nå skal optimaliseres i håp om å få bedre flyt i trafikken totalt sett.

Skeptisk til en løsning

Per Finn Bjørnhom

Verneombud Per Finn Bjørnhom i Nettbuss Region Sør.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Verneombud Per Finn Bjørnhom i Nettbuss Region Sør tror ikke at man klarer å løse problemene.

– Nei, forventningene er reduserte etter flere år med lignende uttalelser. Det har jo aldri blitt noe bedre, selv om de i flere år har sagt at de har fått skikk på systemet, sier Bjørnhom.

Han mener det er lyskryssene i seg selv som skaper køene i trafikken.

– Trafikken i denne byen er ikke veldig stor, men den trafikken som er der blir stående stille i et eller annet lyskryss. Det kan ikke være noen som har beveget seg i denne byen og som ikke forstår at det må være noe galt med lysreguleringen. Så foreløpig har jeg ingen tro på at situasjonen skal bli bedre, avslutter han.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,05 kr
Dyrest kl. 21 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %