– Mye ulovlig bruk av fjernstyrte droner

Mange nordmenn vil få multikopter eller fjernstyrte droner i julegave og mange av dem vil fly disse ulovlig, mener eksperter.

Anders Martinsen med drone

Fotograf Anders Martinsen sier det er viktig å tenke sikkerhet når man skal bruke multikopter og droner.

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

Mange nordmenn, ikke minst ungdom og familiefedre, vil trolig oppleve å få et multikopter i julegaven som ligger under juletreet i år.

De fjernstyrte flymaskinene selges i tusentall fra nettbutikker og hobbybutikker i disse dager.

Anders Martinsen

Anders Martinsen er fotograf og sertifisert operatør av multikoptre.

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

Fotograf Anders Martinsen i Kristiansand er sertifisert operatør og kursholder i bruk av ulike droner og multikopter.

Han sier til NRK at det er meget viktig å tenke sikkerhet når man skal fly slike farkoster.

– Det å kunne drive lovlig og sikker flyvning med multikopter krever at man har kontroll på omgivelsene. Hvis noe skulle skje med multikopteret er vi avhengig av at det kan finne en trygg plass å lande, sier han.

Det foregår veldig mye flyvning som ikke er lov og som er veldig uansvarlig.

Anders Martinsen, fotograf og sertifisert operatør av multikoptre

Martinsen sier det er viktig med fri sikt i alle retninger og muligheter til å kontrollere miljøet og hvem som kommer og går i det området man flyr i.

– Det er viktig å kunne etablere en sikker start- og landingsplass for multikopteret, sier Martinsen.

– Du liker ikke den heisekrana som står der borte?

– Nei. Jeg gjør ikke det. Men vi skal se litt på hvordan den beveger seg. Normalt sett er ikke frekvenser de jobber på noe vi skal ta hensyn til med det utstyret jeg har i dag, men jeg tror ikke folk flest skjønner at et multikopter kan bli påvirket av både bomstasjoner og senderen på Odderøya eller kanskje til og med en trådløs router som du har på hytta di. Da får vi fenomenet "Return to China" hvor de plutselig stikker av gårde og folk skylder på utstyret. Men i realiteten er det en brukerfeil, sier han.

Drone

Mindre droner med kamera vil trolig havne under mange juletrær denne julen.

Foto: NRK Beta

– Mye ulovlig flyvning

I dag foregår det mye ulovlig flyvning med multikopter, ifølge Martinsen.

Han er aktiv i bransjeorganisasjonen UAS Norway og hevder bestemt at det er mye uansvarlig bruk av multikopter.

– Det foregår veldig mye flyvning som ikke er lov og som er veldig uansvarlig. Frykten er at mange av dem som har kjøpt et nytt leketøy også bruker det som leketøy og at de ikke forstår hvilke konsekvenser dette kan ha for andre, sier Martinsen.

Han frykter også for ulykker med multikopter i forhold til annen lufttrafikk.

– En ting er å skade seg selv og kanskje ødelegge en finger eller en arm eller å skade de som står i nærheten og som bidrar til selve flyvningen. Men en av de største utfordringene er å få folk til å forstå det ansvaret det innebærer å fly et multikopter, og hvor skadeomfanget kan være katastrofalt. Vår største frykt er en dødsulykke hvor også annen lufttrafikk blir berørt av dette, sier han.

– Kan multikopter fly så høyt at det kommer i konflikt med annen flytrafikk?

– I dag er det slik at utstyret har teknisk kvalitet til å fly kilometervis. Og så virker det som om enkelte gjerne vil se hvor fort dette kan gå og hvor høyt det kan fly, sier Martinsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Anders Martinsen

– Det foregår veldig mye flyvning som ikke er lov og som er veldig uansvarlig, sier Anders Martinsen som er aktiv i bransjeorganisasjonen UAS Norway.

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

Krever brukslisens

Luftfartstilsynet frykter ulykker med disse multikoptrene og krever at dersom du skal bruke farkosten til foto eller annen nyttetrafikk, så må du søke lisens.

Per i dag er det gitt 200 slike brukslisenser her i landet. 150 av dem er gitt i år.

Det har ikke vært ulykker, men det er flaks som er årsaken til at det ikke har vært ulykker.

Morten Raustein i Luftfartstilsynet

Det er fire ganger så mange som for ett år siden.

Og det er bare flaks at det ikke har vært alvorlige ulykker med disse farkostene, ifølge Luftfartstilsynet.

– Det har ikke vært ulykker, men det er flaks som er årsaken til at det ikke har vært ulykker. Vi har hatt en del nærpasseringer mellom droner og for eksempel politihelikopter og annen lufttrafikk. Vi har hatt en del tilfeller med at droner har stukket av på egen hånd og ukontrollert har fløyet rundt omkring. Og da er det bare flaks eller uflaks som gjør om man blir truffet eller ikke, sier Morten Raustein i Luftfartstilsynet.

De jobber nå med å justere regelverket for å fly slike farkoster.

– Som regel far som handler multikopter

Det antas at det er solgt over 10.000 multikoptre i Norge.

Bedriften Elefun i Grimstad er landets største innen salg av multikopter i Norge og vil alene selge cirka 5000 slike drone-fly bare i år.

– Det er som regel far som handler disse og ofte til seg selv, eller så kommer kona inn med en lapp hvor det står eksakt hva man skal ha, sier Roger Moe i Elefun.

Mo sier mange ønsker å bruke disse farkostene til å ta bilder fra lufta.

– De fleste skal bruke disse til å fly på en enkel måte og en del skal også bruke disse til å ta bilder og video fra lufta.

– Gir dere informasjon om at dersom man skal bruke disse multikoptrene så må man ha tillatelse.

– Vi opplyser kunder via nettsidene våre om å sette seg inn i de reglene som gjelder for bruk, sier Mo.