Tirsdag ble veiselskapet som skal finansiere veiutbyggingen i Norge de neste 20 årene presentert. Regjeringen og samarbeidspartiene har lagt 130 milliarder i potten for veien
som blant annet skal erstatte store deler av dagens motorvei på Sørlandet.
Førstekandidat til Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Kristiansand, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe er én av dem som ikke jubler for de nye veiplanene.
– Vi vet om ganske mange andre ting å bruke 130 milliarder på. Vi kunne bygget mange togskinner og fått billigere månedskort på kollektivtransport for de pengene.
Eksosring
Ulltveit-Moe mener spesielt sin egen by, Kristiansand, tjener lite på den nye europaveien.
– Det er jo helt meningsløst å bygge en eksosring rundt Kristiansand, når vi faktisk prøver å få ned antall bilister i byen.
Selv om de aller fleste er positive til ny og bedre vei, pågår det en diskusjonen om måten den skal finansieres på.
– Jeg merker meg at dette krever årlige tildelinger og finansiering, sier Odd Omland, stortingsrepresentant for Vest-Agder (Ap).
– Gårsdagens løsninger
Arbeiderpartiet har lenge vært kritiske til veiselskapet som skal finansieres gjennom offentlig-privat samarbeid, såkalt OPS. De mener at andre lands erfaringer med OPS, viser at regninga til fellesskapet blir stor og de private får store gevinster.
Den frivillige organisasjonen For Jernbane er skuffet over regjeringens prioritering.
– For Jernbane mener det er passé å satse på nye store vegprosjekter. Motorveier og 4-feltsveier var gårsdagens løsninger på transportbehovene, sier leder Kjell Erik Onsrud.
Avhengig av nok penger
Også NHO Agder jublet i dag. Men organisasjonen mener det er viktig å få full oversikt over finansieringen og tidsrammen.
– Vi vet for lite om nøyaktig hvor mye penger det er å bruke, og det tror jeg de som presenterte planene heller ikke vet nok om, sier seniorrådgiver Trond Madsen i NHO Agder.
Finansieringen av veiselskapet baseres på avkastninger av et nyopprettet fond. Det skal også tilføres fem milliarder kroner hvert år fra 2018, og det skal øremerkes kroner fra bilavgiftene inn i veiselskapet.
– Alt er avhengig av at det tilføres nok penger i dette veiselskapet, kun da får vi realisert de veiprosjektene vi ønsker oss her i landsdelen.
Men i dag vil Madsen kun glede seg.
– I dag må vi feire, så får vi tenke på hva dette betyr for landsdelen senere.