Hopp til innhold

Stortingspolitiker om Flybussen: – Vi må tenke nytt

Flere aktører som har drevet Flybussen mellom Kristiansand og Kjevik har gitt opp. – Nå må vi kanskje tenke nytt, sier Frp-politiker Åse Michaelsen.

Flybuss

Flybussen til og fra Kjevik sliter med å få nok passasjerer. Medlem i Stortingets transportkomité Åse Michaelsen (Frp), tror at folk tar bil i stedet for buss fordi busstilbudet ikke er godt nok.

Foto: Nina Kristin Vraa / NRK

Michaelsen sitter i Stortingets Transportkomité. Hun er en av mange som har opplevd at ingen buss står klar når hun lander med fly på Kristiansand lufthavn Kjevik.

– Den uvisse situasjonen, gjør at folk velger å ta bilen i stedet for Flybussen. Man kan ikke være sikker på at det står en buss der når man lander på en lørdag. Det gjør det sjelden.

Det er Haga Buss som driver Flybussen til og fra Kjevik. Busselskapet innrømmer at deres busstilbud ikke er optimalt. Noe av dette forklarer de med at det går en konkurrerende rute på samme strekning.

– På tide å tenke nytt

Åse Michaelsen

Åse Michaelsen (Frp) Tror folk velger bilen framfor Flybussen fordi de ikke kan stole på at en buss står klar når de har behov for det.

Foto: Siv Sandvik

Michaelsen mener tilliten til transporttilbudet, er avgjørende for om folk velger å bruke det.

– Hvis folk vet at de kommer seg til og fra Kjevik når de har behov for det, vil de benytte seg av transporttilbudet. Den uvisse situasjonen som vi har nå, gjør at folk tar bilen for å være på den sikre siden.

Flere aktører som har drevet Flybussen har gitt opp fordi for få benytter seg av den.

Michaelsen mener det nå er på tide å tenke nytt. Hun viser til Nord-Trøndelag, som har hatt det samme problemet.

– De har laget en ordning med flere maxi-taxier. De har fått til et tilbud som ivaretar kollektivtrafikken på steder det det kanskje ikke er godt nok kundegrunnlag, sier hun.

Fylkeskommunen er tilfreds

På tross av misfornøyde kunder, er Vest-Agder fylkeskommune tilfreds med busstilbudet til og fra Kjevik.

– Det er vi, sier rådgiver Kjell Vinknes.

– I tillegg til den ordinære flybussen, kjører jo også rutebussen til Tveit innom Kjevik på enkelte avganger. Samlet sett er vi rimelig fornøyd.

Denne ordningen er imidlertid ikke Rajinder Singh Riahl fornøyd med. Han eier Haga buss som driver Flybussen.

– AKT må ut. Vi kan ikke ha dem som konkurrenter. Eller så får vi legge ned og de ta over dette tilbudet, sier han.

Ingen planer om endring

Flybussen får ikke offentlig støtte. Den er dobbelt så dyr som AKTs rute som kjører samme strekning.

Rådgiver Kjell Vinknes sier fylkeskommunen ikke har noen planer om å innlemme flybussen i det offentlige støttetilbudet.

– Vi har ikke noen planer om det akkurat nå. Flybussen er en kommersiell rute som ikke får tilskudd fra det offentlige, sier han.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %