– Vi satser på unike historier som tar del i folks hverdagsliv. Vi vil prestere for gjestene våre før de kommer, når de er i parken og etter de er dratt, sier Reidar Fuglestad konserndirektør i Dyreparken utvikling.
Han mener de fleste kan lære av Dyreparkens erfaringer.
I disse dager diskuterer et par hundre reiselivsansatte framtidas turisme på Sørlandet. Blant annet er trend- og analysefirmaet InFuture engasjert av reiselivsnæringa på Sørlandet for å analysere nye turisttrender mot 2025.
Må våge mer
Fuglestad mener at flere bedrifter må bli mer vågale.
– Det første er at bedrifter må ha mot til å stå i sin tid og se på morgendagen som en utfording til å bli bedre.
– Hvis vi gjør alt rett, så har vi gjort alt for lite, sier konserndirektøren.
- Les også: Storsatsing i reiselivet på Agder
- Les også: Flere vil være i Dyreparken hele året
Han tror at mange er for redde for å tenke nytt.
– Vi må tørre å gå utenfor de trygge rammene våre. Det er viktig å ta noen sjanser.
Trenger ikke satse alt
Selv om Fuglestad mener det er vitkig å tenke nytt, mener han at man ikke trenger å satse for mye på en gang.
– Man kan begynne i det små, men å teste ut nye prosjekter og ideer er viktig.
Han forklarer at nyskapning ikke er alt. Mange av attraksjonene som er Dyreparkens største trekkplastere er gamle konsepter.
- Les også: Nå vil vi ha adrenalinfylt ferie
– Vi har mange prosjekter som er mange år gamle, og som fremdeles vil være populære om 10 år. Samtidig har vi utviklet nye ideer og konsepter som gjør Dyreparken så attraktiv som den er.
Dyreparken i Kristiansand er Norges nest mest besøkte turistattraksjon. Kun Holmekollen i Oslo slår fritidsparken på Sørlandet.