NRK Meny
Normal

– Må lære av Dyreparken

Hele Norge inviteres til å lære turisme av Dyreparken. På en stor reiselivskonferanse i Kristiansand anbefales hele Norge å ta i bruk Dyreparkens utviklingsstrategi for å trekke turister.

Rekord i Dyreparken

Dyreparken er Norges nest mest besøkte turistattraksjon etter Holmenkollbakken i Oslo.

Foto: Ole Martin Buene / Dyreparken

Reidar Fuglestad

Reidar Fuglestad konserndirektør i Dyreparken utvikling mener Dyreparken er blant Norges beste på å utvikle og satse på nye konsepter.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Vi satser på unike historier som tar del i folks hverdagsliv. Vi vil prestere for gjestene våre før de kommer, når de er i parken og etter de er dratt, sier Reidar Fuglestad konserndirektør i Dyreparken utvikling.

Han mener de fleste kan lære av Dyreparkens erfaringer.

I disse dager diskuterer et par hundre reiselivsansatte framtidas turisme på Sørlandet. Blant annet er trend- og analysefirmaet InFuture engasjert av reiselivsnæringa på Sørlandet for å analysere nye turisttrender mot 2025.

Må våge mer

Fuglestad mener at flere bedrifter må bli mer vågale.

Hvis vi gjør alt rett, så har vi gjort alt for lite

Reidar Fuglestad, konserndirektør i Dyreparken Utvikling

– Det første er at bedrifter må ha mot til å stå i sin tid og se på morgendagen som en utfording til å bli bedre.

– Hvis vi gjør alt rett, så har vi gjort alt for lite, sier konserndirektøren.

Han tror at mange er for redde for å tenke nytt.

– Vi må tørre å gå utenfor de trygge rammene våre. Det er viktig å ta noen sjanser.

Trenger ikke satse alt

Selv om Fuglestad mener det er vitkig å tenke nytt, mener han at man ikke trenger å satse for mye på en gang.

– Man kan begynne i det små, men å teste ut nye prosjekter og ideer er viktig.

Han forklarer at nyskapning ikke er alt. Mange av attraksjonene som er Dyreparkens største trekkplastere er gamle konsepter.

– Vi har mange prosjekter som er mange år gamle, og som fremdeles vil være populære om 10 år. Samtidig har vi utviklet nye ideer og konsepter som gjør Dyreparken så attraktiv som den er.

Dyreparken i Kristiansand er Norges nest mest besøkte turistattraksjon. Kun Holmekollen i Oslo slår fritidsparken på Sørlandet.