Da det i 2012 ble bestemt at handel med Iran var ulovlig, mistet Mandal Båtservice kontrakter for over 500 millioner kroner.
– Det som er viktig for oss er at Norge ikke venter på at ting kommer på bordet. Vi må være på hugget slik at vi er på plass i Iran når det igjen blir mulig å inngå kontrakter med landet, sier Michalsen.
- Les også: Stopper 500-millioners kontrakt
- Les også: UD stanser båter til Iran
Flere land på banen
Båtkontraktene i Iran var selve ryggraden i Mandals-bedriften. For noen år siden var det 150 arbeidere ved Mandal båtservice, i dag er det kun daglig leder igjen.
– Når sanksjonene blir opphevet, er det også andre land som er på jakt etter å kapre avtaler, så da må Norge være tidlig ute, sier stortingsrepresentanten.
Det var på sensommeren 2011 at Båtservice inngikk kontrakt med iranske myndigheter om levering av ti redningsbåtene til bruk langs den iranske kysten. Fra før har verftet bygget og levert fem slike båter til landet, i tillegg til andre båter.
Stoppet av storpolitikk
Administrerende direktør Bjørn W. Fjellhaugen i Båtservice Mandal er takknemlig for arbeidet Michalsen har lagt ned, men klarer ikke å være like optimistisk som stortingsrepresentanten er.
– Som daglig leder ønsker jeg at bedriften er et hurtigtog, men når vi blir stoppet av storpolitikken, er det lite vi kan gjøre, sier Fjellhaugen.
Før Mandal Båtservice fikk avslaget fra UD om handle med Iran i 2012, har det også før dette vært kontroverser rundt båtkontraktene.
Ifølge Wikileaks-dokumenter fra 2006 og 2007 går det frem at amerikanske myndigheter ønsket å få salg av hurtiggående båter fra Mandal båtservice til Iran stoppet.