– Når et 50 tonns kjøretøy kjører inn i en hall hvor rullene går i 2.5 km/t, er det mange forhold du ikke får frem, sier Odd-Jone Linnebo.
Blir målt stillestående
RULLETEST: Ved denne metoden står bilene stille når bremsene blir vurdert. (Arkivfoto)
Foto: Odd Rømteland / NRKRETARDASJONSTEST: Måleinnstrumenter festes på bilen og måler bremsene i fart.
Foto: Jan Inge Thomassen / NRKOdd-Jone Linnebo sier en retardasjonstest er fort gjort.
Foto: Jan Inge Thomassen / NRKFrPs Ingebjørg Godskesen i Transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget har sendt et nytt brev til statsråden om bremse-uenighetene. (Arkivfoto)
Foto: PrivatHan snakker om dagens vedtatte praksis der kjøretøyene står stille mens bremsene måles.
Denne såkalte rullebremsetesten har fått gjennomgå av lastebilsjåfører som mener den gir direkte feil resultater og dermed fører til stor fare i trafikken.
Linnebo har vært med på å utvikle en retardasjonstest der bremsene på kjøretøyene blir målt i fart, i motsetning til den statiske rullebremsetesten som veimyndighetene har klokketro på.
– Gjort på minutter
– Du trenger en 70-80 meters strekning og det tar 2-3 minutter. Da kan du få verifisert og sjekket bremsene, sier Linnebo.
– Det tar lite tid og det er en ekstra kvalitetskontroll. Lastebilbransjen vil ha dette, sier Linnebo.
Ifølge en rekke bransjefolk NRK har snakket med tyder det på at han har rett ved det siste utsagnet.
Uvilje til endring
Men i direktoratet er det liten vilje til å innføre øvrige tester enn rullebremsetesten.
– Vi er klar over at det er enkelte problemer knyttet til rullebremseprøver. Men vi mener likevel at det er en metode som gir gode svar på alle nødvendige kontrollpunkter. Det er godt nok. Det er en akseptert metode i alle EU-land at man skal bruke rullebremseprøver, sa avdelingsdirektør Sonja Lindqvist i Vegdirektoratets trafikant- og kjøretøyavdeling til NRK i forrige uke.
– Applausen stilnet
Linnebos arbeid med å utvikle retardasjonstesten har blitt økonomisk støttet av EU.
Ifølge Linnebo applauderte Vegdirektoratet arbeidet til å begynne med, før klappingen brått tok slutt.
– Vi undres i hvertfall på hvorfor det ikke ønskes en positiv dialog og møter for å få frem trafikksikkerhet, sier Linnebo.
- SE OGSÅ: – Dumdristig av Vegdirektoratet
Frykter knebling
Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (FrP) har tidligere tatt opp problematikken med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, men ble ikke imponert over svaret.
– Hun svarte vel egentlig "god dag mann økseskaft", og at vi fortsetter å gjøre akkurat som vi pleier. Det som skremmer meg mest er at de forsøker å få et nytt regelverk på trappene som de andre nordiske landene ikke har. Det regelverket sier at vi ikke skal bruke andre former for bremseprøver, sier FrP-kvinnen.
Spent på nytt svar
Godskesen har nå sendt et nytt brev til statsråden, etter at flere via NRK har gått hardt ut mot dagens testsystem.
– Jeg er veldig spent på det svaret jeg får av henne, sier Godskesen, som er medlem av Transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget.
– Når det viser seg at testene ikke holder mål, så må man jo se seg om etter hva det er som holder mål, mener stortingsrepresentanten.
Mistenker økonomiske hensyn
Hun frykter det ligger økonomiske hensyn bak vegringen mot å ta i bruk alternative testmetoder.
– Interessene til denne prøven, altså de som lager de, tas deres interesser mer hensyn til enn folk som trenger en trygg og sikker vei å kjøre på?, spør Godskesen, og legger til at hun mener dette scenarioet er sannsynlig.
NRK har mandag ikke lyktes med å få kommentar fra Samferdselsdepartementet angående kritikken.