Lærere bør få ledelse som et eget element i sin utdannelse.
Det ønsker utvalget som jobber med å redusere mobbing i skolen og skape et bedre skolemiljø.
Utvalget ledes av fylkesmann i Aust-Agder, Øystein Djupedal, som mener det er viktig å satse mer på ledelsesopplæring både i lærer- og rektorutdanningen.
– Vi sender nyutdannede rett inn i skolen uten at de vet hvordan man skal håndtere vanskelige situasjoner, og det må man lære mer om i utdanningen, sier han.
Djupedal mener ledelseskunnskap fører til et bedre skolemiljø.
– Skoler som har en dedikert dyktig rektor og klasser som har dyktige lærere, har mye mindre trakassering og mobbing enn skoler der ting flyter noe mer, sier Djupedal til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Anbefaler endringer
Djupedal sier utvalget han leder nå vil anbefale at ledelse blir en viktigere del av en femårig lærerutdanning.
– Nå som lærerutdanningen skal bli femårig så vil vi anbefale statsråden å legge inn elementer av ledelse og håndtering av vanskelige situasjoner i utdanningen, sier han.
Djupedal sier dette ikke vil være en særutdanning eller spesialutdanning, men en ordinær del av lærerutdanningen.
– Dette forslaget går ut på at læreren skal bli tryggere i sin rolle som lærer og leder i klassen, og man skal få mer kompetanse og bedre ledelse på skolene. Dette vil være et verktøy for å hjelpe lærere og rektorer til å bli enda bedre i denne rollen vi etterlyser, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Mange forslag
Djupedal sier økt fokus på lederopplæring i lærerutdanningen er ett av veldig mange forslag som utvalget vil presentere for statsråden i mars neste år.
– Dette er ett av veldig mange forslag, men vi gir også en prioritering av hva vi mener er viktigst. Ledelse både i klasserommet og på skolen vet vi er viktig. All internasjonal forskning viser det, sier han.
– Er ledelsesopplæring det absolutt viktigste å endre i en fremtidig lærerutdanning?
– Ledelse er veldig viktig i skolen. Og ledelse har veldig stor betydning for det psykososiale miljøet. Men det vi også vet er at ledelse er viktig for skoleresultat. Mange ting i skolen henger tett sammen og god ledelse smitter over på mange ulike viktige felt for barna våre, sier Djupedal.