NRK Meny
Normal

– Lærere må kunne mer om ledelse

Fylkesmann i Aust-Agder Øystein Djupedal ønsker at ledelse skal bli en viktigere del av lærerutdanningen. Han leder et utvalg som jobber med å redusere mobbing i skolen.

Undervisning i klasserom

Nå kan det komme krav om mer lederopplæring i lærerutdanningen.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / NTB scanpix

Lærere bør få ledelse som et eget element i sin utdannelse.

Det ønsker utvalget som jobber med å redusere mobbing i skolen og skape et bedre skolemiljø.

Øystein Djupedal

Øystein Djupedal leder et utvalg som ser på løsninger for å redusere mobbing i skolen.

Foto: Svein Sundsdal / Svein Sundsdal, NRK

Utvalget ledes av fylkesmann i Aust-Agder, Øystein Djupedal, som mener det er viktig å satse mer på ledelsesopplæring både i lærer- og rektorutdanningen.

– Vi sender nyutdannede rett inn i skolen uten at de vet hvordan man skal håndtere vanskelige situasjoner, og det må man lære mer om i utdanningen, sier han.

Djupedal mener ledelseskunnskap fører til et bedre skolemiljø.

– Skoler som har en dedikert dyktig rektor og klasser som har dyktige lærere, har mye mindre trakassering og mobbing enn skoler der ting flyter noe mer, sier Djupedal til NRK.

Anbefaler endringer

Djupedal sier utvalget han leder nå vil anbefale at ledelse blir en viktigere del av en femårig lærerutdanning.

– Nå som lærerutdanningen skal bli femårig så vil vi anbefale statsråden å legge inn elementer av ledelse og håndtering av vanskelige situasjoner i utdanningen, sier han.

Djupedal sier dette ikke vil være en særutdanning eller spesialutdanning, men en ordinær del av lærerutdanningen.

– Dette forslaget går ut på at læreren skal bli tryggere i sin rolle som lærer og leder i klassen, og man skal få mer kompetanse og bedre ledelse på skolene. Dette vil være et verktøy for å hjelpe lærere og rektorer til å bli enda bedre i denne rollen vi etterlyser, sier han.

Mange forslag

Djupedal sier økt fokus på lederopplæring i lærerutdanningen er ett av veldig mange forslag som utvalget vil presentere for statsråden i mars neste år.

– Dette er ett av veldig mange forslag, men vi gir også en prioritering av hva vi mener er viktigst. Ledelse både i klasserommet og på skolen vet vi er viktig. All internasjonal forskning viser det, sier han.

– Er ledelsesopplæring det absolutt viktigste å endre i en fremtidig lærerutdanning?

– Ledelse er veldig viktig i skolen. Og ledelse har veldig stor betydning for det psykososiale miljøet. Men det vi også vet er at ledelse er viktig for skoleresultat. Mange ting i skolen henger tett sammen og god ledelse smitter over på mange ulike viktige felt for barna våre, sier Djupedal.