NRK Meny
Normal

– Bra med «barnas by», men ikke glem industrien

To næringslivstopper synes det nye slagordet for Kristiansand blir for snevert. De mener «barnas by» glemmer industrien.

Flyfoto av Kristiansand

Det nye slagordet for Kristiansand får blandet mottakelse.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Et nytt slagord for Sørlandets hovedstad burde ha favnet bredere, mener toppsjefene i National Oilwell og Agder Energi.

De hadde håpet på et slagord som sa noe om industri og arbeidsplasser.

Ønsket et bredere slagord

Konsernsjef i Agder Energi Tom Nysted synes et slagord burde vise mer til at Sørlandet er Norges største eksportregion på industrielle produkter.

Tom Nysted

– Ikke glem industrien, sier konsernsjef i Agder Energi Tom Nysted.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Vi er et kraftsenter som ikke er veldig godt kjent i resten av Norge. Vi er ikke gode nok til å få frem dette. Det er få utenfor Sørlandet som egentlig skjønner hvor flinke vi er, sier Nysted.

Han mener det er et stort behov for at folk blir tiltrukket av landsdelen og de store selskapene:

– Hvor det er morsomt å jobbe. Så vi kunne gjerne hatt den industrielle delen også inne i et slagord. Kanskje kunne man finne noe som dekket enda bedre.

Nysted understreker at han er imponert over reiselivet, jobben de gjør og veksten de står for.

– De må sørge for å være i fortsatt vekst, og vi må tenke på å gjøre vårt mer kjent. Der er jeg ikke sikker på om dette slagordet slår veldig sterkt. Det er et flott slagord for reiselivet, det er jeg helt sikker på, sier Nysted.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Vi har spurt folk på gata om hva de syns om Kristiansands nye slagord "Barnas by".

– Sier lite om jobb og økonomi

Professor Erik B. Nes på Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, synes «barnas by» er et godt slagord hvis det alene er myntet på turisme, barn og familier.

– Det sier mindre om økonomien. Hvis hensikten er å stimulere folk til å flytte til Kristiansand, er jobb den viktigste grunnen, sier Nes.

Han er ekspert på merkevarebygging av land og av steder, og internasjonal relasjonsutvikling.

– Oppfatter du det som et godt slagord?

– Det kommer an på hensikten. Hvis det skal inkludere økonomi og et godt sted å bo, vil jeg si at det er delvis vellykket. Det er bra med hensyn til bokvalitet, men ikke økonomi og arbeidsplasser.

Daglig leder Heidi Sørvig i reiselivsorganisasjonen Visit Sørlandet sa etter lanseringen tirsdag morgen at de er forberedt på kritikk, men at det er umulig å favne alt og alle.

Tanken er at slagordet både skal trekke turister og arbeidskraft til Sørlandet.

– Vi tror at barnas by er relevant ikke bare for reiselivet, men for annen næring, akademia og alt som rører seg, sa

Markedsstrateg Trond Backer / Backer og Bang

Vil bruke slagordet

Tor Henning Ramfjord

Administrerende direktør i National Oilwell Varco Norway, vil bruke slagordet aktivt i annonser for ledige stillinger.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Sjefen for en av de største arbeidsplassene i Kristiansand, Tor Henning Ramfjord, understreker i likhet med Nysted at det også er viktig å tenke på industrien og arbeidsplasser når det lages et nytt slagord

– Jeg synes det er veldig bra. Hvis vi i tillegg klarer å sammenfalle det med industrielt kraftsenter, så kan vi dra nytte av dette felles, sier administrerende direktør i National Oilwell Varco Norway.

– Kan dere bruke barnas by i annonsering med arbeidsplasser?

– Absolutt, i høyeste grad. Når vi skal søke etter folk fra andre steder i landet, og utlandet, er det viktig for oss å kunne tilby en god by å bo i. Jeg tror dette kan bli veldig bra hvis vi utnytter det sammen og riktig, sier Ramfjord.

– Vi må få med oss hele verdikjeden. Alt fra barnas by til at dette er et godt sted å bo for de eldre.

Tor Henning Ramfjord

God posisjon allerede

Mannen bak Kaptein Sabeltann–Terje Formoe–har vært svært viktig for utviklingen av Kristiansand dyrepark og etableringen av Kristiansand som «barnas by».

– Det sier noe om retningen Kristiansand har lyst til å gå. Jeg tror det er viktig å velge en retning, sier Formoe om det nye slagordet.

Han har jobbet målrettet både mot barn og voksne

Terje Formoe

Terje Formoe synes slagordet sier mye om hva Kristiansand allerede har oppnådd.

Foto: NRK

– Mitt siktemål har ikke vært barna alene. For meg har det vært viktig å trekke med foreldre og besteforeldre. Jeg føler Kristiansand har en posisjon som familiebyen i Norge, sier Formoe og legger til grunn at han, reiselivet og byen allerede har fått til mye:

– Jeg føler Kristiansand har en posisjon som familiebyen i Norge. Jeg tror det er mange byer som kunne tenke seg å ha den samme posisjonen.

Det er klart hvis du ikke bare tar med barna, men hele familien, så favner du ganske bredt.

– Hvilken gevinst tror du ligger i et godt slagord?

– Et slagord betyr jo ikke at en by låses fast til ett tema. Men via barna når du veldig mange. Det er en gruppe som er på jakt etter opplevelser og de attraksjonene Kristiansand har. Jeg er sikker på at det kan videreutvikles.

– Jeg tror det er viktig å ikke bare tenke på barn, men hele familiesegmentet.

Terje Formoe