NRK Meny
Normal

– Har blitt kontaktet av mulige kjøpere

Flynonstop kan bli solgt allerede i morgen. Det sier gründer Espen Hennig-Olsen til NRK.

Espen Hennig Olsen

TRIST DAG: Espen Hennig-Olsen forteller at beslutningen om å slå selskapet konkurs ble tatt mandag kveld. Da hadde ikke styret fått på plass en nødvendig avtale med en potensiell investor.

Foto: Odd Rømteland / NRK

– Vi har i ettermiddag et par aktører som har ringt og vært litt interessert. Så får vi se hva som skjer. Men det er ganske tøffe tak nå, så vi får sette oss tilbake og tenke litt.

Det sa gründer og eier av det nå konkursrammede selskapet Flynonstop, Espen Hennig-Olsen, da han ble intervjuet i NRK Sørlandets ettermiddagssending tirsdag ettermiddag.

  • Hør intervjuer her:

Kjapp avklaring

Ifølge Hennig-Olsen er det ennå ikke avklart hva de aktuelle kjøperne først og fremst er ute etter. Embraer-flyet er leaset av eieren, så det blir trolig hentet raskt.

– Det kan være at det er "branden" (konseptet red.anm.) de er ute etter, eller noen av folkene. Vi får se. Det kommer nok en avgjørelse ganske kjapt. Om det er reelle interessenter, eller om de bare er ute etter våre fantastisk dyktige flyvertinner, sier Hennig-Olsen.

Den tidligere iskremeieren, legger ikke skjul på at konkursen er et stort, personlig nederlag.

– Selvfølgelig. Vi har hatt en kommersiell suksess, men uten den finansielle suksessen så er det en trist dag, sier han.

London-krav hindret ny kapital

– Hvorfor gikk dere konkurs?

– Det er forferdelig tragisk. For de siste dagene har vi hatt en voldsom pågang. Men når man er tom for penger, ikke kan investere mer og ikke fått inn en ekstern investor, så må vi avslutte. Vi kan ikke drive for kreditors regning, sier Hennig Olsen.

Han sier at selskapet var nær ved å få med seg en ny investor, men at han ikke kunne godta et krav.

– Vi hadde det neste i mål, men dessverre var det noen krav fra investoren som vi ikke kunne møte. Det var ikke veldig harde krav. De var opptatt av at vi fikk på plass et samarbeid med en distributør om en spesielle rute til London, sier han.

– Når tok du beslutningen om å si at nok er nok?

– Vi hadde et styremøte i går kveld. Da fikk vi endelig bekreftet at vi ikke fikk til de avtalene som vi trengte. Da kunne vi ikke drive på kreditors regning, og måtte si opp, forteller Hennig-Olsen.

Manglet 13 passasjerer per flight

Han er svært takknemlig for alle lokale som har benyttet tilbudet, men sier at lav kabinfaktor felte reiseselskapet. Selskapet har hatt like lave kostnader som Norwegian, men har ikke klart å fylle setene.

– Dessverre har det ikke vært nok. Man kan illustrere det ved å si at vi manglet 13 passasjerer per flight. Hadde vi hatt det ekstra, så hadde vi levd i dag, sier Hennig-Olsen.

– Burde du gått mer forsiktig ut?

– Vi hadde åtte destinasjoner. Hadde vi i stedet hatt kun fem, og fått med alle, så hadde det sett mye bedre ut. Men hvilke tre ruter skulle vi kuttet? Det vet man ikke på forhånd, så å være etterpåklok er veldig enkelt. Eksempelvis Dubrovnik og London overrasket veldig positivt, men Palma og Parma har ikke gått bra, sier Hennig-Olsen.

Ikke spesialisert nok

Han tror det er mulig for et lite flyselskap å få til sunn drift fra Kjevik, men at man i større grad må klare å dyrke en nisje.

– Man må finne en nisje som er attraktiv nok. Vi hadde funnet en nisje, men vi hadde for mange destinasjoner. Og så hadde vi ikke spesialisert oss nok, sier han.

– Hva er din anbefaling til neste person som prøver seg?

– Finn den nisjen jeg nevner, og ha lave nok kostnader. Det vil alltid være vanskelig fordi de store vil jage deg, sier Hennig-Olsen.