Leder av hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder, Gisle Meininger Saudland (Frp), misliker planene om færre veikryss på motorveier.
– Langt færre kryss enn det vi har på dagens E39, kan bli en katastrofe for distriktene. Det betyr at man må kjøre veldig langt for i det hele tatt å komme inn på motorveien, sier han.
Veiselskapet Nye Veier AS har sett på hva de kan gjøre for å bygge billigere motorveier. Å kutte antall veikryss er en mulighet. Ett enkelt kryss kan koste opp mot hundre millioner kroner.
- Les også:
- Les også:
– Lokale prosesser fordyrer veiene
Professor i miljøøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Gunnar S. Eskeland, synes det er bra at veiselskapet ser på nye løsninger.
– Det er mange ting vi heller vil bruke penger på enn unødvendig dyre veier. Sparte penger kan for eksempel brukes til å bedre helsetilbudet vårt, sier han.
Professor i miljøøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Gunnar S. Eskeland, synes imidlertid det er bra at veiselskapet ser på alternative måter å bygge veier på.
Foto: Norges HandelshøyskoleEskeland tror det er mange som mener veiene i Norge blir for dyre. Han tror noe av forklaringen er at så mange er involvert.
– Vi har et system som i stor grad lytter til lokale prosesser. Det er en av grunnene til at det går sakte og blir så dyrt å bygge veier i Norge, sier han.
Han mener utbyggerne ikke bør strekke seg for langt når det gjelder å imøtekomme lokale ønsker.
– Motorveiene vil tjene sin funksjon for dem som skal reise langt, sier han.
Vanskeligere å få gjennomslag for lokale ønsker
Nye Veier AS er klare på at det kan bli vanskeligere å få gjennomslag for lokale ønsker i framtida. Det bekymrer Saudland.
Gisle Meininger Saudland (Frp) frykter færre kryss vil gi lengre reisevei for folk i distriktene.
– Det er greit å bygge effektiv og spare penger, men man må ta lokale hensyn. Vi kan ikke ha for få kryss.
– Er det ikke rimelig at man har ganske få kryss på en hovedvei mellom de store byene?
– Her må man ha to tanker i hodet på en gang. Man skal ha kort reisevei på selve E39, men hvis tilkoblingsveien blir så lang at vinninga går opp i spinninga, så får vi et problem, sier Saudland.
Må ha tilgang til veien
Vei var også tema under Lister-konferansen mandag.
– Det viktige for oss er at regionen bindes godt sammen uten lange omkjøringer, sier ordfører Per Sverre Kvinlaug (KrF) i Kvinesdal.
– Vi kan ikke ha en vei som går tvers igjennom uten at vi har tilgang til den sier Arnt Abrahamsen, som er ordfører i Farsund.
Ordførerne i Kvinesdal og Farsund er svært skeptiske til planene om å bygge motorveier med færre avkjøringer.