I forrige uke ble det kjent at bompengesatsen på nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand blir 35 kroner.
Ifølge Kjell Werner Johansen, administrerende direktør i Transportøkonomisk institutt, fører Autopass-systemet til at folk raskt aksepterer nye bomstasjoner.
Legger ikke merke til betalingen
– Fordi betalingssystemet er så enkelt og greit legger de kanskje ikke merke til disse betalingene like mye som før, sier han.
Så folk ser ikke så mye på regningen fordi alt skjer automatisk gjennom en bombrikke?
– Ja, jeg tror veldig mange gjør det.
Men Johansen ønsker ikke de gamle bomstasjonsautomatene tilbake, slik som ved Lierbommen i Drammen hvor man hev på fem eller ti kroner i en kurv.
– Man stopper, betaler en femmer og kjører videre i visshet om at man er fem kroner fattigere. Det oppfattes annerledes når man ser et grønt blink, og kun får et trekk på konto i slutten av måneden.
- Les også:
Nye bommer
I Aust-Agder er det nå tre bomstasjoner på E18. Disse vil, slik det nå ser ut, bli tatt ned våren 2018, noen måneder før de nye bommene mellom Arendal og Tvedestrand kommer.
Johansen frykter ikke stor lekkasje som følge av flyttingen av bomstasjonen på E 18 i Aust-Agder fra 2018.
– Det er nok en del som kanskje vil kjøre omkjøringsveier, eller ta buss og tog. Men vi kan nok lure på om ikke de aller fleste registrerer den grønne blinken og betaler regningen når den kommer, sier han.
- Les også:
På E 18 mellom Kristiansand og Oslo er det nå tolv bomstasjoner. Det koster 179 kroner i bompenger å kjøre E18 fra Kristiansand til Oslo.
– Vi ønsker oss gode veier, men når den først ligger der så bruker vi den selv om det koster oss, sier Johansen.
Han hevder andre finansieringsformer enn bompenger er å foretrekke.
– Som en erstatning for bompengene burde man bruke mer generelle veibruksavgifter knyttet til hvor og når man kjører. Det ville vært mer rettferdig, og riktig og jevnere fordelt, avslutter han.