Den første snøen er kommet, og fører til vanskelige kjøreforhold flere steder i landet.
Tirsdag morgen og formiddag ble det meldt om flere uhell på grunn av glatte veier, og i Porsgrunn i Telemark havnet en bil i elva.
Både politi og meteorologer oppfordrer bilister som fortsatt har sommerdekk om å la bilen stå, fordi det ofte blir en del uhell på den første glatta.
– Vi vet av erfaring at den første snøen ofte kommer overraskende på folk. Det blir ofte en del uhell fordi en ikke er vant med slike kjøreforhold, sier statsmeteorolog Kristian Gislefoss.
– Tidspunktet for første snøfall og i hvilken grad vinteren kommer brått på, slår tydelig ut i skadestatistikken. Mange drøyer dessverre dekkskifte altfor lenge, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If.
Regionale forskjeller
Ifølge tall fra forsikringsselskapet, hadde 2,8 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter, sommerdekk. Det er en nedgang fra vinteren 2015-16, da 10,1 prosent av ulykkesbilene hadde sommerdekk.
Men det er store regionale variasjoner.
Sjåfører på Sørlandet og Vestlandet skiller seg negativt ut på statistikken, mens sjåfører i de nordligste fylkene pleier å være blant de beste i klassen til å sko bilen rett.
Bedring
– I mange år har sørlendinger og vestlendinger ligget på toppen av statistikken blant dem som har sommerdekk på bilen når de kolliderer, sier Clementz til NRK.
– I år har det blitt bedre. Sist vinter sank andelen fra rundt 14-15 prosent til 4 prosent for begge Agder-fylkene. Og det er bra. Det er viktig å være riktig skodd på vinteren, understreker Clementz.
I Rogaland hadde drøye 6 prosent sommerdekk på bilen da de kolliderte sist vinter, en nedgang også der - fra 12-13 prosent vinteren 2015-16.
– Det bedrer seg litt opp i Hordaland og Sogn og Fjordane, sier Clementz.
– Tar sjanser
Men selv om sørlendingene og vestlendingene er blitt bedre, er de fortsatt i toppen på statistikken over vinterkrasj på sommerdekk.
– Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren i kystområder som normalt har lite snø. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar en del unødvendige og farlige sjanser, sier Clementz.
Han viser til bestemmelsene i kjøretøyforskriften som slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører.