«Denne ladestolpen tåler ikke lading av Tesla.»
Dette var budskapet på plakater som Arendal kommune monterte på en rekke ladestasjoner i byen. Nå er plakatene borte, men Jan Edvard Skjølsvik stusser over at kommunen koplet Teslaene til problemene som har vært på enkelte ladesteder.
– Jeg lader jo bilen min hjemme uten at det skader kontaktene, sier Skjølsvik.
Han har brukt ladestolpene ved Bendikskleiv i Arendal flere ganger.
– En gang var det noe galt med den ene laderen, men da benyttet jeg den andre som var til disposisjon. Så ble laderen reparert, og begge fungerte utmerket.
Grønn Kontakt
Jørgen Soot Kristiansen er ansvarlig for utbygging og drift i selskapet Grønn Kontakt.
Han synes det høres usannsynlig ut at det er Teslaer som skal ha forårsaket skader på ladestolpene i Arendal.
– Tesla har en kontakt inne i bilen som heter Type 2. Det er en ladestandard som finnes i Europa. At Tesla ikke skal kunne lade på grunn av stikkontakter tror jeg er en litt tynn unnskyldning.
Krever mer strøm
Grønn Kontakt er en nasjonal operatør eid av 23 kraftselskaper fra hele landet. Selskapet tilbyr lading til alle ladbare biler. Målet er å skape et nasjonalt ladenettverk i nært samarbeid med ladepunkteiere over hele landet.
– Hva tror du er årsaker til at Tesla-eiere ble frarådet å lade på stasjoner i Arendal?
– Jeg tror det henger sammen med nettproblematikken i Norge. At det ikke finnes nok nett med 400 volt. Teslaer tar ut mye mer strøm enn en vanlig elbil – noe som kan ha ført til at man ikke vil ha dem inn i byer, sier Kristiansen.
En Tesla krever mye strøm for å fullade batteriet.
– Bør det være fasiliteter i byene som gjør at Tesla skal kunne lade raskt?
– Både ja og nei. Kommuner har ofte begrensede midler. Hvis man må bygge ut strømnettet for å få nok strøm og i riktig spenning, kan det bli dyrt. Og hvis man har en betalingsløsning, bør kanskje de som tar ut mye strøm, betale mer enn de som tar ut mindre strøm. Men hvis det ligger til rette for det, er det ingen grunn til at Tesla ikke skal få lade i byer, sier Jørgen Soot Kristiansen i Grønn Kontakt.
Superladere
Tesla har sine egne superladere på Brokelandsheia og i Lyngdal. Det skal også etableres ladere med 22 kW i Lillesand og i Kristiansand før vinteren.
– På disse ladestasjonene tar du ut 120 kW, og det betyr at Teslaen får full tank på 20 minutter. Det er en veldig bra løsning, sier Kristiansen.
– Så da bør Tesla-eierne oppsøke disse stasjonene?
– Ja, det er det mest gunstige for dem. Bileierne har betalt en sum inn til Tesla da de kjøpte bilen, så de har gratis lading. Der får de fylt veldig fort og uten kapital.
– Synes du det er urimelig at Tesla ble «bortvist» fra Arendal?
– Kanskje det. Men det dreier seg jo om kostnader. Først og fremst til nettilførsel. Å legge optimalt til rette for alle typer biler, vil koste noe ekstra.
– Tror ikke de ønsker oss bort
Tesla-eier Jan Edvard Skjølsvik tror ikke kommunen ønsker Teslaene bort fra byen.
– Men jeg er spent på å høre hvorfor de satte opp et forbudsskilt. Det kan tenkes at vi bruker for mye strøm. Men jeg venter spent på hva kommunen kommer fram til i denne saken.
Lederen for Arendal parkering, Turid Kindt Pedersen, er på ferie, men sier at kommunen søker å finne årsaken til skadene som har vært på ladestolpene.
Representanten for selskapet Caverion som står for montering og reparasjon av ladestasjonene, er på ferie i utlandet og ikke tilgjengelig for kommentar.
Mange reaksjoner
Flere Tesla-eiere har tatt kontakt etter at NRK omtalte saken. De påpeker at det ikke er noen grunn til mistenke Tesla fremfor andre elbilmerker, og at manglende kunnskaper er vanlig både hos elbileiere og eiere av ladestolper.
Flere fremhever at den såkalte «ladekladden», boksen som henger i ledningen på støpselet, medfører tynge på støpselet. Det hevdes at dette kan ha sammenheng med problematikken. Tesla-eierne påpeker at denne boksen på deres biler er mindre og lettere enn «ladekladden» på andre typer elbiler.