Hopp til innhold

– Drosjetilbudet er for bra

Daglig leder i Agder Taxi, Jan Rune Ausland, mener drosjedekningen i Kristiansand er for god. Han frykter at flere sjåfører vil se seg nødt til å slutte.

Taxi Sør og Agder Taxi

Agder Taxi mener konkurrenten Taxi Sør kunne droppet å skaffe nye løyver i 2010. – Det var nok fra før, lyder det fra Agder Taxi. Her er to drosjer fra selskapene på plass på Kjevik. (Arkivfoto)

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Vi i Agder Taxi mener antall løyver i Kristiansand er på det absolutt maksimale av dét det bør være. Agder Taxi har valgt å ikke søke flere løyver, fordi vi mener det er nok kapasitet på drosjer i Kristiansand, sier Ausland til NRK.no.

Bruker 60 prosent av tiden på venting

Han får støtte av sine egne.

– Det er for stor dekningsgrad, som vi kaller det. Det blir veldig mye dødtid og venting på passasjerer. Det er ganske stressende når du ikke tjener penger og ikke har noe å gjøre, sier Oddvar Berg.

Han har vært taxisjåfør i 16 år og sier han bruker 60 prosent av arbeidstiden på å vente på passasjerer.

Våren er visstnok den tiden på året taxisjåførene venter mest og Berg får tiden til å gå på forskjellige måter.

– Det er mye rart. Det er kryssord, filosofering og prating med kolleger og folk en treffer. Men det blir mest å sitte å kjede seg, sier yrkessjåføren.

73 og 45 løyver

Agder Taxi har 73 løyver i Kristiansand og har ikke bedt om flere siden oppstarten i 1992. Den daglige lederen i selskapet reagerer på at konkurrenten Taxi Sør fikk fem nye løyver så sent som i 2010 og totalt har 45 løyver.

– Det som kan skje er at færre blir interessert i å kjøre drosjer, ved at de ikke klarer å få en økonomi som er forsvarlig i forhold til hva en bør ha med en ganske tøff arbeidstid, både kveld og natt, og et timetall som ofte blir mer enn det som kanskje er snittet i Norge, sier Ausland.

– Det er vel hovedgrunnen til at det er voldsomt stor utskiftning av sjåfører i dette yrket. Lønna blir dårlig, og ikke minst så er det ganske kjedelig å sitte sånn og vente. Du må ha den evnen at du bare kan sitte og sitte. Og den er det ikke alle som har, støtter Berg.

– Trenger alle drosjene vi har

Daglig leder Bjørn Kristiansen i Taxi Sør er ikke enig i kritikken fra konkurrenten Agder Taxi.

– Sett fra vårt ståsted så har vi de bilene vi trenger å ha i forhold til det vi har av avtalekjøring, sier Kristiansen.

Han mener det er et sunt marked for begge drosjeselskapene i forhold til antall løyver.

– De (drosjene) har nok noe ståtid på formiddagen. Men slik har det alltid vært i denne bransjen, sier Kristiansen.

– Opp til drosjeselskapene

Vidar Ose

Vidar Ose sier myndighetene kan fjerne fullmakter fra taxiselskapene, men det er ifølge samferdselssjefen ikke ønskelig.

Foto: Håkon Løtveit / NRK

Samferdselssjefen i Vest-Agder, Vidar Ose, sier det er opp til næringen selv å regulere markedet.

– Hvis det er et løyve ledig, og det skjer jo av og til at løyvehaver blir 70 år eller ikke vil mer, så har drosjeselskapene muligheter til å si at dette løyvet ønsker vi at ikke skal kunne gjøres ledig.

– Hvis de ikke ønsker å ha disse fullmaktene kan vi selvfølgelig ta dem tilbake. Vi kan lage kjørelister vi, men det er ikke en situasjon vi ønsker. Vi ønsker at publikum skal få gode drosjetjenester. Det tror jeg også de får, med lite ventetid, sier Ose.

– Og når vi har god drosjedekning har vi lite pirattaxier, påpeker Ose.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %