– Basert på analyser jeg har gjort før jeg kom ned hit i dag, så tror jeg ikke at byen har et dårlig omdømme, men jeg lurer på om byen har et feil omdømme, sier Geelmuyden til NRK.no.
Onsdag leder den kjente kommunikasjonseksperten og rådgiveren en workshop med Kristiansands ledende politikere. Hensikten er å analysere byens omdømme og finne ut hva som kan forbedres.
Mer enn Sabeltann
Geelmuyden mener det er bra at Kristiansand og Sørlandet forbindes med sommer, sol og Sabeltann, men mener kommunen har langt mer å vise til.
– Det kan aldri bli for mye godt i livet, men det spørs om ikke Kristiansand er mye mer. Det er mange ting med kommunen som er godt kjent for folk som bor i byen, men som ikke er kjent utenfor. Derfor har Kristiansand en fortellerjobb å gjøre, sier Geelmuyden.
Han peker blant annet på at Kristiansand har en blomstrende teknologiindustri som gir jobb til 6500 mennesker. I tillegg trekker han fram Universitetet i Agder som stadig trekker til seg flere studenter.
– Jeg synes i tillegg det vil være spennende å drøfte de to merkevarene Kristiansand og Sørlandet opp mot hverandre. Jeg synes nok det blir litt mye Sørlandet og litt lite Kristiansand, sier Geelmuyden.
Les også:
Folk utenfor vet ikke
Han mener blant annet at Kristiansand kunne trukket til seg mye kompetanse ved å markedsføre seg som nettopp en kompetanseregion i Norge.
– I dag tror jeg det er få som assosierer regionen med kompetanse. I alle fall ikke i hovedstaden, sier Geelmuyden.
Tidligere har Næringsforeningen i Kristiansand og Visit Sørlandet ønsket å gi Kristiansand slagordet «barnas by». Geelmuyden er ikke utelukkende positiv til slagordet.
– Jeg har ikke noe mot den kampanjen isolert sett, men jeg observerer at det kjøres forskjellige kampanjer for Kristiansand med helt ulikt innhold. Og hvis man ikke er enige om hvilke historier man skal fortelle eller prioriterer, ja, så blir målgruppen forvirret. Jeg tror det er viktig å bli enig om hva som skal kommuniseres, sier Geelmuyden.