– Det er helt hinsides. Det må jo være noen som ikke tar de rette avgjørelsene, sier Michaelsen.
For snart to uker siden ble 53 asylsøkere brakt med taxi fra Oslo til Kristiansand for å bli innlosjert på Budget Hotel.
Fædrelandsvennen omtalte saken først.
– Gir inntrykk av luksustilværelse
Seniorrådgiver i Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS), Jon Ole Martinsen, mener også det er uheldig å sende asylsøkere med drosje.
– Det gir et inntrykk av at det er en luksustilværelse å være asylsøker i Norge, samtidig som det påfører utgifter til samfunnet, sier han, men forstår at det kan skje.
– Man står ovenfor en utfordrende situasjon med logistikken ved så høye ankomster av asylsøkere på så kort tid, at UDI innimellom må ta utradisjonelle grep.
- Les:
– Det er helt hinsides.
Michaelsen antar det i denne prosessen har gått fort i svingene siden mottaksapparatet i Østlandsområdene er sprengt. Hun mener det likevel gir feil signaler å bruke drosjer.
– Vi hadde opplevd det som mer rettferdig med overnatting, kost og losji enn å ta taxi, sier hun.
Ifølge Fædrelandsvennen koster slike drosjereiser rundt 10.000 kroner, og i minst to av bilene satt det kun én passasjer. Åse Michaelsen mener valget om taxiturene undergraver de som prøver å spare penger.
– Alle har fått beskjed om å se på kostnader, for det er ikke ubegrenset med midler. Det er mye penger på feilvalg.
Ville kostet å vente
Grunnen til at asylsøkerne ble sendt i drosje, var for å spare kostnadene ved å la dem overnatte en natt i Oslo.
Til vanlig sendes asylsøkere med buss. Utlendingsdirektoratet (UDI) sier det noen ganger er nødvendig å bruke drosje på grunn av tilgjengelighet eller kjøre- og hvilebestemmelser.
– Hvis de skulle ha ventet til neste dag, ville kost og losji der de var også kostet penger. Vi er dessuten ofte avhengige av å flytte raskt, for å omdisponere plasser i mottakssystemet nå som vi har presset kapasitet, sier direktoratets kommunikasjonsdirektør Håkon Fenstad til Fædrelandsvennen.
Ta lærdom av situasjonen
Martinsen i NOAS mener vi må ta lærdom av dagens situasjon og bli flinkere på logistikk.
– Det må planlegges mer for å være i stand til å ta imot økte ankomster, sier han.
Istedenfor å bruke penger på logistikk burde UDI se på bruk av flerbruksmottak, mener Martinsen.
– Ved høye ankomster kan det fungere som mottak, og ved lave ankomster kan bygget brukes til andre formål.