Hopp til innhold

– De unge kan ikke nok teori

Kjøreskolelærere mener mange som består teoriprøven likevel ikke har forstått teoridelen. De mener elever klarer prøven utelukkende fordi de pugger spørsmål og svar på nettsider.

Kjøreskolelærere mener mange som består teoriprøven likevel ikke har forstått teoridelen.

VIDEO: – Ungdom er for late, sier Per Kristian Folkvord som er kjørelærer hos GulBil i Kristiansand.

– Elevene har ofte for dårlige kunnskaper om teorien, både de som har bestått teorien og de som ikke har det, sier Per Kristian Folkvord, kjørelærer hos GulBil i Kristiansand.

Joanita Kimondio

Joanita Kimondio støtter læreren, og mener mange burde lære seg teori bedre.

Foto: Kim Nystøl / NRK

Velger enkleste vei

Folkvord mener mange som tar teoriprøven kan spørsmålene og svarene på prøven fordi de har pugget det, men at de likevel ikke kan nok teori.

Han sier mange bruker bøkene, men at de bruker dem for lite.

– De velger ofte den enkleste veien for å ta teorien. Og det er ofte spørsmålsbaser som ligger på nettet. De pugger spørsmål og svar, men kan egentlig ikke noe rundt temaet, sier han.

Folkvord får støtte fra styreleder Ann Kristin Thomte i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Hun sier det er en kjent problemstilling og mye debattert blant deres medlemmer.

– Nettbaserte spørsmålsbaser kan være et godt supplement og hjelpemiddel, men det må ikke erstatte teoriopplæring gjennom fordypning og refleksjon.

Tall P4 har hentet inn viser at 4 av 10 ikke består teoriprøven, og andelen som stryker har vært høy i mange år. Forbundet etterlyser obligatoriske teorikurs.

– Vi forsøker å påvirke myndighetene slik at teoridelen i større grad blir obligatorisk.

Får støtte av elev

Joanita Kimondio er en av elevene til Folkvord, og hun bekrefter at mange pugger spørsmål og svar uten å faktisk tenke over begrunnelsen.

– De kan spørsmålene og svarene, men vet ikke helt hva det betyr, sier hun.

Hun tror det handler om at de unge ikke vil bruke tid på å lese.

For henne er teori viktig, fordi hun vil vite hva hun skal gjøre hvis hun kommer opp i vanskelige situasjoner.

– Jeg må hun ha en begrunnelse på hvorfor jeg skal plassere meg der jeg skal og hvorfor jeg skal kjøre når jeg skal, sier hun.

– Må se hele bildet

Seksjonsleder ved Kristiansand trafikkstasjon, Terje Bekker, sier man må se hele bildet når det kommer til trafikkopplæring.

Terje Bekker

Terje Bekker er seksjonsleder ved Kristiansand trafikkstasjon. (Arkiv).

Foto: Thomas Sommerset / NRK

– Teoriprøven måler noe ut ifra noen gitte svar, og vil ikke alltid kunne si noe om hvordan en eleven er i stand til å omsette teorien i praksis, sier han.

Men han påpeker at teoriprøven bare er en del av førerprøveavviklingen, og at den skal måles opp mot den praktiske oppkjøringen.

– Og der skal jo eleven vise at teorien faktisk fungerer også i praksis, sier Bekker.

Han sier at det sikkert går an å pugge seg til rett svar uten å helt forstå hvorfor man får disse svarene.

– Men sensor vil se hvorvidt eleven forstår teorien man har vært igjennom når man skal lese de ulike trafikkbildene man blir testet i under en førerprøve, sier Bekker.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %