– Elevene har ofte for dårlige kunnskaper om teorien, både de som har bestått teorien og de som ikke har det, sier Per Kristian Folkvord, kjørelærer hos GulBil i Kristiansand.
- Les også: Her skal kvinnen jukse på teoriprøven
- Les også: Trafikkskoler knyttes til kriminelle nettverk
Velger enkleste vei
Folkvord mener mange som tar teoriprøven kan spørsmålene og svarene på prøven fordi de har pugget det, men at de likevel ikke kan nok teori.
Han sier mange bruker bøkene, men at de bruker dem for lite.
– De velger ofte den enkleste veien for å ta teorien. Og det er ofte spørsmålsbaser som ligger på nettet. De pugger spørsmål og svar, men kan egentlig ikke noe rundt temaet, sier han.
Folkvord får støtte fra styreleder Ann Kristin Thomte i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Hun sier det er en kjent problemstilling og mye debattert blant deres medlemmer.
– Nettbaserte spørsmålsbaser kan være et godt supplement og hjelpemiddel, men det må ikke erstatte teoriopplæring gjennom fordypning og refleksjon.
Tall P4 har hentet inn viser at 4 av 10 ikke består teoriprøven, og andelen som stryker har vært høy i mange år. Forbundet etterlyser obligatoriske teorikurs.
– Vi forsøker å påvirke myndighetene slik at teoridelen i større grad blir obligatorisk.
- Les også: Vil innføre ett års karantene for teoriprøvejuks
- Les også: Skal ta førerkort: – Jeg har fått tilbud om å jukse
Får støtte av elev
Joanita Kimondio er en av elevene til Folkvord, og hun bekrefter at mange pugger spørsmål og svar uten å faktisk tenke over begrunnelsen.
– De kan spørsmålene og svarene, men vet ikke helt hva det betyr, sier hun.
Hun tror det handler om at de unge ikke vil bruke tid på å lese.
For henne er teori viktig, fordi hun vil vite hva hun skal gjøre hvis hun kommer opp i vanskelige situasjoner.
– Jeg må hun ha en begrunnelse på hvorfor jeg skal plassere meg der jeg skal og hvorfor jeg skal kjøre når jeg skal, sier hun.
– Må se hele bildet
Seksjonsleder ved Kristiansand trafikkstasjon, Terje Bekker, sier man må se hele bildet når det kommer til trafikkopplæring.
– Teoriprøven måler noe ut ifra noen gitte svar, og vil ikke alltid kunne si noe om hvordan en eleven er i stand til å omsette teorien i praksis, sier han.
Men han påpeker at teoriprøven bare er en del av førerprøveavviklingen, og at den skal måles opp mot den praktiske oppkjøringen.
– Og der skal jo eleven vise at teorien faktisk fungerer også i praksis, sier Bekker.
Han sier at det sikkert går an å pugge seg til rett svar uten å helt forstå hvorfor man får disse svarene.
– Men sensor vil se hvorvidt eleven forstår teorien man har vært igjennom når man skal lese de ulike trafikkbildene man blir testet i under en førerprøve, sier Bekker.