Hopp til innhold

– Ber sørlendingene engasjere seg for Sørvestbanen

Politikere etterlyser folkelig engasjement for utbygging av jernbanen.
Ny nasjonal transportplan som utarbeides nå, vil legge føringer i lang tid fremover.

Østfoldbanen

– Sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen bør engasjere mer, mener politikere.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Jon-Olav Strand og Tore Askildsen

Fylkesvaraordførerne Jon-Olav Strand og Tore Askildsen.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Vi er nå inne i en veldig avgjørende fase i kampen om ressurser og oppmerksomhet rundt jernbaneutbyggingen, sier Tore Askildsen.

Han er fylkesvaraordfører i Vest-Agder (KrF), og kjemper sammen med politikerkollega Jon-Olav Strand i Aust-Agder (KrF) om penger til sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

Konkurrerer med Østlandet

De håper på et bredt engasjement fra næringsliv, organisasjoner og folk flest for å overbevise sentrale myndigheter.

– Vi har sterk konkurranse fra Ringeriksbanen og alt som skjer rundt Oslo, sier Askildsen.

– Nå trenger vi mobilisering omkring det som har med Sørlandet å gjøre for å få Sørvestbanen på plass i den kommende planen.

Nytt bo- og arbeidsmarked

Askildsen kaller sammenkoplingen mellom Gjerstad og Porsgrunn en genistrek.

– Hvis vi skal utvikle oss som region, trenger vi denne sammenkoplingen. Det vil medføre at bo- og arbeidsmarkedet utvides kolossalt. Grenlands-området og Rogaland blir et arbeidsmarked for Agder, og motsatt.

Altfor få har sett at dette dreier seg om en regionutvidelse. Vi trenger en oppvåkning. Det gjelder å «få full fart på skinnene», sier Askildsen.

Mangler folkelig støtte

Brokelandsheia jernbanestasjon Gjerstad

Skal Brokelandsheia bli en stasjon på Sørvestbanen?

Foto: Gunnar Kleiberg / NRK

Jon-Olav Strand er leder av Jernbaneforum Sør. Han vedgår at det folkelige engasjementet ikke er på plass.

– Vi har mange som er opptatt av jernbane, men vi har for lite støtte fra private, organisasjoner, og næringsliv i landsdelen. Vi driver et aktivt påvirkningsarbeid politisk, men nå er det viktig at landsdelen våkner, og at Sørvestbanen blir et folkekrav fra Sørlandet, sier Strand.

Askildsen mener at politikerne kanskje har involvert befolkningen for lite.

– Nå må vi finne en måte å samarbeide på slik at sentrale myndigheter ser at hele befolkningen i Agder står sammen i kravet om å få realisert «genistreken», sier Tore Askildsen.

Regjeringen har i dag vedtatt å utrede en sammenslåing av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. I Nasjonal transportplan for den neste fireårsperioden var ikke prosjektet nevnt. - En stor dag for landsdelen, mener mange. /X/

NRK Sørlandet 6. juni 2013.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

NRK Sørlandet
Spiller nå
Gaute Heivoll aktuell med ny diktsamling 00:42
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 0,54 kr
Dyrest kl. 18 0,63 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,3 kr 25 min.
  • Dusje 2,5 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,3 kr En vask
  • Varmeovn 0,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Aug 2022 – aug 2023
    + 9 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2023
    + 5,5 %