NRK Meny
Normal

– Barn blir flinkere av å leke ute

Ny forskning viser at barn blir mer kompetente av å leke ute i naturen. Likevel er tendensen at voksne presser barna inn i organisert aktivitet.

Læring for barn i naturen

Merete Lund Fasting har studert barns lek i en årrekke. Hun mener at barn bør tilbringe mer tid ute i naturen.

– Barn lærer mye mer ved å ikke ha leker med ut, sier Erlend Ryssdal Waage som jobber som barnehagelærer i Prestheia Barnehage.

Merete Lund Fasting er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder og har studert barns lek i en årrekke. I det seneste forskningsprosjektet var hun selv med ut og observerte hvordan barn leker, i to forskjellige barnehager.

Formålet med studiet var å få større forståelse for barns kroppslighet og sanselighet under lek.

Merete Lund Fasting

Merete Lund Fasting har observert hvordan barn leker, ute i det fri.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Pinner og kongler

Førsteamanuensisen har nå gjort nye oppdagelser, og mye av den nye studien handler om fantasi. Det å bruke det man har tilgjengelig til lek, som pinner og kongler.

– Vi tror ofte at barn leker best når voksne organiserer dem, men PISA- undersøkelsen viser at vi nordmenn ikke har vært så flinke der, sier Lund Fasting.

Undersøkelsen måler elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Den gir også informasjon om andre forhold ved skolen, som elevenes interesser, holdninger og deres oppfatninger av undervisning, og ikke minst, læringsmiljø.

Troll

– De barnehagene som har mye natur innenfor gjerdet, og mye løsmaterialer, de er veldig kompetente til å leke og til å bruke sin egen kropp. De har mye fantasi og kreativitet i sin lek. De prøver ut og har en komplisert lek, mener Lund Fasting.

barn

En må inn i trollskogen for å finne troll, forteller Celina Reiersen og Josefine Carsten.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Det skal altså ikke stå på fantasien. Barnehagebarna Celina Reiersen og Josefine Carsten er begge fire år, og etter litt diskusjon kommer de frem til at en ikke må så langt for å finne troll.

– Da må vi inn i trollskogen, rett ved siden av barnehagen, forteller jentene.

Fri lek under press

Andre land har alltid sett til Norge når det gjelder friluftsliv, men til tross for at mange barnehager er opptatt av å ta barna med ut i naturen, er det fremdeles for lite av slike barnehager.

Den frie leken er under press, derfor anbefaler Lund Fasting pedagogene å ta seg en tur ut i det fri.

– Samfunnet tror at barn lærer bedre språk ved å sitte rundt et bord og en voksen skal lære dem språket. Jeg savner pedagogene ute når det er utetid for se hva barna driver med og er opptatt av. En kan kanskje jobbe med språk der og da og prøve å sette ord på det, avslutter Lund Fasting.

Konklusjonen er kanskje derfor at barn blir mer kompetente og får bedre fantasi av å komme seg ut og få litt gjørme på støvlene.

Barn på tur

Forskningen viser at en tur i det fri, i ny og ne, hjelper på læringsutbyttet.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK