NRK Meny
Normal

Svart kull, hvit damp og åtte kilometer smalspor

Hva får en stavangermann til å bruke ei uke av ferien på å spa kull 30 år på rad? Hvit damp og åtte kilometer smalspor.

Kristian Bronebakk

Fra han var ganske ung har Kristian Bronebakk tuslet rundt blant de gamle togene. I dag bærer han tittelen lokfører.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

– Nå må vi spa litt kull, sier Kristian Bronebakk nokså svett i panna. Det er varmt i lokomotivet. Drepende varmt. Men det er her de trives aller best.

I dag må Kristian nøye seg med å spa kull og fylle vann. Han har også tittelen lokfører, men når sidemannen har kjørt helt fra Stavanger, blir det vanskelig å nekte han spakene.

Hver sommer i 30 år

Torgeir Askeland har kommet fra oljebyen hver eneste sommer i 30 år. Denne ene uka av ferien er hellig. Han skal være lokfører på Setesdalsbanen, og gir nødig fra seg plassen disse tilmålte dagene.

– Du kan ikke bruke tida bedre, smiler Torgeir idet medhjelper Kristian skuffer mer kull inn i ovnen.

– Hva er det som er så bra med dette?

– Miljøet. Gjør noe annet enn det du gjør til daglig. Det er greit å gjøre noe annet når du først skal ha ferie.

– Men du har jo røpt for meg at du er lokfører til daglig også?

– He, he. Jo, men det er jo på et mer moderne tog. Her er det damp, og vi må spa litt og sånn, sier Torgeir. Han liker å måtte sjaue. Det skal liksom være litt arbeid.

Torgeir er en av mange trofaste frivillige som har damplokomotivet for langt under huden til at de noen gang klarer å kvitte seg med interessen.

– Det begynte da jeg var i militæret på Evje. Noen kamerater tok meg med ned på banen, og da var jeg solgt.

Torgeir Askeland

Torgeir Askeland har kommet fra oljebyen hver eneste sommer i 30 år. Denne ene uka av ferien er hellig.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

50 år som museumsbane

Det tok bare to år fra Setesdalsbanen ble nedlagt i 1962 til entusiaster vekket den til live igjen.

Noen jernbaneentusiaster fra Dansk Jernbaneklubb kom med forslag om å la de første 4–5 km fra Grovane bli liggende igjen i håp om å kunne starte en lignende klubb i Norge.

I 1963 ble Setesdalsbanens Hobbyklubb stiftet, og allerede i 1964 ble den første museumstoget kjørt. Dermed er Setesdalsbanen også landets første museumsjernbane.

Gradvis har driften av banen gått over til å bli et profesjonelt museum. Den drives i dag som et samarbeid mellom Setesdalsbanens Venner og Vest-Agder-museet.

I dag er det storslått feiring for damplokomotivets 50 år lange museumshistorie i Vennesla.

reservelok

Setesdalsbanen feirer søndag 59 år som museumsjernbane, og inviterer publikum til familiedag med lek og moro.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

Bekymra for ødelagte lokomotiv

Inni verkstedhallen på Grovane står Vidar Krogstad og skrur på en stor dampkjele. I over et år har de forsøkt å fikse den. Og han er bekymra.

– Det viste seg at det var lekkasje i denne kjelen, som egentlig tilhører vårt hovedlokomotiv. Nå kjører vi rundt med reservelokomotivet, og det er ikke greit.

Krogstad forteller at begge lokomotivene som skulle blitt brukt i trafikk er nede for telling.

– Det er veldig sårbart i sommer. Et havari på det ene reservelokomotivet vil bety slutt på sesongen.

Til tross for at han er redd for om toget vil holde sesongen ut, er han i det minste glad for rekrutteringa til Setesdalsbanen:

– Der er flere yngre fyrbøtere, og mange som kan kjøre nå. Så den delen av banen ser veldig positivt ut.

Vidar Krogstad

I verkstedhallen på Grovane klr Vidar Krogstad seg i hodet over lekkasjene på den store dampkjelen. Han er bekymra for sårbarheten ved å bare ha ett lokomotiv i drift i sommer.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK