– 45 informasjonsbrev om bredbånd er jo litt i overkant for en kunde, sier Eirik Felle med et smil.
Kristiansanderen har vært kunde hos Canal Digital i over to år, men han har aldri opplevd liknende oppmerksomhet fra nettleverandøren.
Postkassen var stappfull
– En dag kom det fem brev i postkassa, og det var jo levelig, men da datteren min kom inn med 40 nye brev på onsdag, så begynte jeg å lure, sier han.
Datteren på tre år kom hjem fra postkassa med hender og lommer fulle av brev, og det var bare å begynne å åpne dem.
– Alle brevene er informasjonsbrev, med angrerettskjema, for en nettavtale jeg har inngått med Canal Digital for en stund siden, forklarer 25-åringen.
– Åpnet du samtlige?
– Nei, jeg tok en del, men så tenkte jeg at datteren min kan få leke-åpne resten. Hun synes det er litt som på julaften, sier Felle.
– Lite miljø- og kundevennlig
Felle har varslet Canal Digital om feilen med en melding på deres Facebook-sider.
– Jeg presiserte at 45 brev i posten ikke er særlig miljøvennlig, sier han.
Det var Dagbladet som først omtalte saken, og avisen refererer til at flere kunder har opplevd det samme som Felle.
Vetle V. Steffensen skriver i Canal Digital sin Facebook-gruppe:
«Hvorfor har det seg slik at jeg har mottatt 22 angrerettskjema på en usb-adapter? Hvis dere vil ha den tilbake så skal dere få den tilbake ... Men neste gang holder det sikkert med ett brev, eller en e-post for den saks skyld.»
NRK har bedt informasjonssjef i Telenor, som eier Canal Digital, om en forklaring.
– Det har skjedd en teknisk feil, så det er ingen mennesker om har gjort noe galt. Vi beklager så mye, og håper at de kundene som blir usikre tar kontakt, sier Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor.
– Vet dere omfanget av denne feilen?
– Nei, vi vet ikke hvor mange som opplever dette, men det er nok flere kunder, sier han.