– Truslene jeg ble utsatt for, satt i meg lenge. Jeg måtte ha en lang pause fra bussruten jeg kjørte, sier Kjell Holbek. Han er leder av Yrkestrafikkforbundet i Vest-Agder og bussjåfør i Kristiansand.
En sen kveld opplevde Holbek at en desperat mann rev opp bussdøren og kom med voldsomme trusler.
– Han trodde jeg hadde kjørt fra guttungen hans og ville gi meg juling. Jeg kom meg unna, men hendelsen tok hardt på, sier Holbek.
Han kjenner til flere tilfeller hvor kolleger er blitt uføretrygdet som følge av traumatiske opplevelser i jobben.
Ønsker kontantfrie busser
I vår ble en 22 år gammel mann dømt i Kristiansand tingrett blant annet for å ha ranet en bussjåfør på Birkeland. Han og kameraten hadde planlagt ranet for å få penger til narkotika. De hindret sjåføren å komme tilbake til bussen da hun gikk for å åpne bussgarasjen, og tok pengene som var i bussvesken.
Yrkestrafikkforbundet ønsker at kontantbetaling i bussene opphører. Men Samferdselsdepartementet mener at kontantfrie busser strider mot finansavtaleloven.
Ransbølge
For fem år siden lå Kristiansand på landstoppen når det gjelder ran av bussjåfører.
Et samarbeid mellom politi og Nettbuss satte en stopper for ransbølgen.
– Vi hadde overvåkingsvideoer som identifiserte gjerningspersonene. Vi sa til politiet at dersom ikke noe skjer, tar vi saken i egne hender. Det endte med at politiet tok de aktuelle personene inn og ga dem kraftige advarsler. Siden har ransbølgen avtatt, sier Holbek.
Store mørketall
En medlemsundersøkelse blant bussjåfører i Yrkestrafikkforbundet viser at 33 prosent av de spurte har blitt utsatt for vold, ran eller trusler. Nærmere 90 prosent av disse har opplevd dette flere ganger. Undersøkelsen ble utført i år.
Avdelingsleder i Nettbuss i Kristiansand, Tom Ånesland, har mottatt 31 meldinger om trusler og vold i 2014 og 2015. Det dreier seg om alt fra fyllebråk til alvorlig overfall og grov vold. Nettbuss har 334 ansatte i Kristiansand.
– Det er trolig store mørketall i statistikken. Sjåførene møter mange ustabile personer, og vi lærer sjåførene opp til å takle ulike situasjoner uten å provosere, sier Ånesland.
Ønsker ikke å sitte bak glassvegg
– Bussene er utstyrt med både overvåkningskamera og alarmknapp. Er dette tilstrekkelig for å sikre sjåførene?
– De sitter veldig sårbart til – fastspent i en sikkerhetssele bak et ratt. De kunne selvfølgelig «bokses inne» og beskyttes. Men vi er en servicebedrift, og føler det blir feil å la sjåførene sitte bak en glassvegg. De gjør en samfunnsinnsats ved å frakte passasjerer fra sted til sted. Det er synd at så mange opplever situasjoner på jobb som i enkelte tilfeller fører til sykmeldinger, sier Ånesland.