Måtte prioritere de som kjørte over 100

Søndag kjørte så mange så fort at politiet måtte konsentrere seg om å stoppe de verste. Kun bilister som kjøre over 100 kilometer i timen ble tatt.

UP-sjef for Rogaland og Agder, Øystein Krogstad

UP-sjef for Rogaland og Agder, Øystein Krogstad sier han ikke forstår hvorfor folk kjører for fort i Fardalsbakken, når de vet at Up har jevnlige kontroller.

Foto: Asbjørn Odd Berge / NRK

– Vi liker ikke si det høyt, men i går lå vel det laveste forelegget på 102 kilometer i timen. Vi hadde ikke kapasitet. Da måtte vi hatt 10-15 mann der ute, sier leder av utrykningspolitiet (UP) i Agder og Rogaland, Øystein Krogstad, til NRK.no.

I løpet av de fire timene UP var på plass, skrev de ut 27 bøter og måtte beslaglegge 19 førerkort på grunn av høy fart.

– Det er rett og slett skremmende. Vi har vært der så mange ganger, men folk lærer jo aldri. Jeg er helt overgitt, sier Krogstad.

Fartskontrollen ble holdt på E39 ved Fardalsbakken i Lindesnes kommune, hvor fartsgrensen er 80 kilometer i timen.

Rogalendinger på vei hjem

Ettersom fredag var fridag for de fleste benyttet mange helgen til en tur på hytta. Av dem som ble stoppet i går var mange rogalendinger på vei hjem fra hytta i Vest-Agder.

– Noen strakk nok helga veldig langt, slik at de hastet hjem, men det er ingen unnskyldning når du kommer i 160 kilometer i timen i 80-sonen, sier Krogstad.

Det er ikke første gang UP holder kontroll på akkurat denne strekningen. Krogstad forstår ikke hvorfor folk ikke roer ned, når de vet at sjansen for å bli tatt er større enn på andre strekninger.

– E39 mellom Kristiansand og Stavanger er den mest ulykkesbelastede strekningen i vårt område, så der skal vi være og der kommer vi til å være, sier Krogstad.

Slapp unna

– Folk fra lokalmiljøet ber oss om å stå nettopp i Fardalsbakken fordi folk kjører så fort. Det er skuffende og veldig overraskende at folk ikke forstår at de blir tatt der, sier han.

Høyeste fart denne gangen hadde en dansk mann. Bilen hans ble målt til 160 kilometer i timen.

– Vi hadde i alle fall to sjåfører som vi ikke hadde mulighet til å stoppe. De hadde garantert mistet lappen om vi hadde hatt mulighet til å ta dem inn, sier han.