NRK Meny
Normal

– For 100 år siden tok kun de rikeste drosje

6. april 1914 stiftet ni bileiere Sørlandets første taxibedrift. Denne helgen markeres hundreårsjubileet i Kristiansand.

Agder taxi

6. april 2014 er det hundre år siden drosjetransport fant veien til Sørlandet, og det vil bli markert.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Det å ta drosje for 100 år siden var kun noe de rikeste kunne gjøre.

Det forteller konservator Mari Olafson Lundemo ved Vest-Agdermuseet, avdeling Kristiansand. Hun viser frem noen bilder som ble tatt den gang drosjedrift var noe helt nytt på Sørlandet.

Olafson Lundemo forteller at for rundt 100 år siden kostet det 40 øre for en voksen, og 25 øre for et barn å ta drosje internt i Kristiansand sentrum.

Ti år senere måtte man punge ut med den «astronomiske» summen av 50 kroner for å bli transportert fra Kristiansand til Flekkefjord.

Tidlig ute i Norge

De første privatbilene kom til Kristiansand allerede før 1910, men enda skulle det gå noen år før passasjertransport med bil skulle bli organisert på Sørlandet.

6. april 1914 ble det som den gang het «Kristiansand og Oppland Automobilforening» stiftet. Dette var det andre drosjeselskapet som ble stiftet i Norge, kun slått av Oslo som organiserte sin drosjedrift i 1912.

I begynnelsen var ikke en drosje kun en bil som ble brukt til transport av passasjerer. En annen viktig oppgave for drosjene de første årene var også å brøyte veiene på vinterstid.

Mari Olafson Lundemo

Mari Olafson Lundemo sier at det kostet 50 kroner å komme seg fra Kristiansand til Flekkefjord for 90 år siden.

Foto: Yngve Stiansen / NRK

To generasjoner sjåfører på 90 år

Harry Løland fra Kristiansand forteller at i løpet av de første årene han kjørte drosje transporterte han rundt 190 000 passasjerer.

Dette er rundt to ganger befolkningen i Kristiansand i dag. Løland har kjørt drosje siden 1968, men forteller også stolt at hans far begynte som drosjesjåfør allerede i 1924.

Dermed har far og sønn Løland sammenhengende kjørt drosje i Kristiansand i 90 år.

Det å ta drosje for 100 år siden var kun noe de rikeste kunne gjøre.

Mari Olafson Lundemo

– Jeg har egentlig ikke lyst til å gi meg, men jeg må nok faktisk snart gjøre det, sukker Harry Løland.

– Jeg har trivdes i yrket hele tiden, og føler at jeg fortsatt har den samme yrkesstoltheten og statusen som da jeg startet for 45 år siden.

Framtid med endringer

Agder Taxi som kjører mange av drosjene i Kristiansand i dag er etterkommeren av Kristiansand og Oppland Automobilforening som ble stiftet for 100 år siden.

Daglig leder i Agder Taxi, Jan Rune Ausland er stolt av å skulle markere dette jubileet i helga, men er minst like opptatt av årene som kommer.

Det er vanskelig å spå om framtiden, hevder Ausland.

– Men jeg tror framtiden i min bransje blir spennende. Vi vil helt sikkert møte nye utfordringer med nye oppgaver, nye passasjergrupper, og ikke minst nye og enda bedre biler, men det er kun en ting som er helt sikkert med framtiden, og det er at mye er usikkert, avslutter Jan Rune Ausland.