NRK Meny
Normal

- Burde kostet mer

- Scand Boats er konkurs fordi båtene ble solgt for billig, mener eksperter.

Scand Boats
Foto: Einar Kleveland / NRK

Etter 32 år med båtproduksjon, er det levert oppbudsbegjæring til tingretten for Fevik-firmaet Scand Boats.

NETT-TV: SLUTT FOR SCAND BOATS

Bedriften gikk konkurs også for sju år siden, men ble startet opp igjen.

NETT-RADIO: - SCAND BOATS SOLGTE BÅTENE FOR BILLIG

Nå mener flere eksperter at den nye konkursen skyldes at båtene ble solgt til for lav pris. Det er styreleder i Scand Boats, Einar Halvorsen, enig i.

LES: ILD-RØDE TALL

- Kostnadene har vært større enn inntektene. Det betyr i praksis at vi ikke har fått nok ut på salgssiden, i forhold til kostnadene, sier Halvorsen.

- Regnskapsåret 2007 burde vært bra, men i ettertid ser jeg nok at vi har bommet noe på prisingen, og at marginenene har vært for små til å dekke kostnadene, sier Halvorsen.

Var optimistisk

Scand Boats gründer Tor Egil Baardsen var tilsynelatende svært optimistisk for bare tre uker siden.

Tor Egil Baardsen

Gründer Tor Egil Baardsen var optimistisk og utsatte de ansattes fellesferie for å få alle båtene ferdige.

Foto: Rømteland, Odd / Odd Rømteland/NRK

Mens båtprodusent Joda i samme bygg varslet reduksjoner, kjørte Baardsen for fullt. Han kunne glede seg over at eksemplar nummer 1 000 av populære Scand Baltic 29 var på vei ut av fabrikken.

- Vi må kjøre en del overtid nå og forskyve fellesferien i en uke for å få ut det vi har lovet fram til ferien, sa Baardsen da.

Nå sitter Baardsen i fengsel, der han har begynt på soningen av ett år og tre måneder for skatte- og avgiftsundragelser. I tingretten venter bedriften hans på en bobestyrer, og hjemme i Grimstad sitter Baardsens 60 ansatte og vet at sommerferien langt fra blir det de håpet.

For små marginer

NRK har snakket med flere som kjenner båtbransjen og båtprodusentene godt. Svaret på hvorfor firmaet bak en av Norges aller mest populære båter nå er konkurs, er stort sett det samme: Scand Boats har hatt alt for få kroner igjen for hver båt bedriften har produsert.

Scand Boats

Scand Boats står bak en av Norges aller mest populære båter, Scand Baltic 29.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK

Hans Due er redaktør for Norges største båtblad, Båtmagasinet. Han er ikke overrasket over at Scand Boats nå er konkurs.

- Det er litt tyngre tider for båtbransjen nå, og Scand Boats har jo produsert båter med små marginer - og solgt billige båter. Jeg er ikke overrasket over at Scand Boats har fått problemer, for med de små marginenen vil de få problemer når det går litt tyngre i markedet, sier Due.

Har tatt høyde for nedgangen

Due tror likevel ikke at konkursen varsler at flere båtprodusenter vil falle. Han tror den store delen av bransjen har tatt grep og innrettet seg i forhold til at salget har gått noe ned.

LES: BRA BÅTSALG I GRIMSTAD

- Salget av båter har nærmest doblet seg fra 2003- 2007, så at vi får en liten nedgang nå med mellom 20-30 prosent er ikke overraskende.

- Jeg tror de fleste har innrettet seg, så jeg frykter ikke flere konkurser. Forhandlere som har tatt inn mye båter fra utlandet kan også slite, men produsentene tror jeg vil klare seg, selv om noen sliter nok litt, sier Due.

- Hvem har det tøffest nå?

- De som lager familiebåter på mellom 25 og 35 fot. Det er en stor investering å kjøpe en familiebåt til rundt en million kroner. Mindre båter går nesten som normalt, sier Due.

Slutt på Scand Baltic?

Einar Halvorsen

Styreleder Einar Halvorsen i Scand Boats.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Hva skjer så med Scand Boats i fremtiden? Finnes det fortsatt et marked for de båtene Fevik-bedriften har laget? Ja, tror styreleder Einar Halvorsen.

- Det tror jeg det vil være, for Scand Boats har en modellpark som et topp moderne. Men vi går nok noen år i møte med litt dårligere marked, men vi burde kunne kjørt videre med mindre bemanning, sier Halvorsen.

Nå undersøkes det om andre vil ta over båtproduksjonen.

- Det undersøkes nå om interessenter vil lage et nytt selskap, med den modellparken som allerede eksisterer, sier Halvorsen.