SE OGSÅ: |
LYD OG VIDEO |
Hjelp | Mer lyd og video |
ALT OM: |
og Aud Refseth
Kristiansand lufthavn Kjevik er av de få flyplassene som går med overskudd. Men mulighetene på Kjevik er mye større, spesielt hvis rullebanen forlenges, slik at charterfly kan lette med fulle tanker og fly direkte til syden.
Legger press på AVINOR
Nå har landsdelens politikere i Agderrådet bestemt seg for at det skal legges skikkelig press på AVINOR for å få dem til å forlenge flystripa til 2 000 meter, forteller leder av Agderrådet, Laila Øygarden.
- Nå må vi være i forkant på Kjevik og få det her til. Vi vet det er fly som ikke vil gå ned der i dag fordi rullebanen er for liten, sier Øygarden.
Viktig for næringslivet
Hun får støtte av næringslivet. Leder i NHO på Agder, Tine Sundtoft, som sier det er viktig for landsdelen og spesielt næringslivet i landsdelen å ha et godt flytilbud.
- Hvis det viser seg at lengden på rullebanen er til hinder for et godt flytilbud, så er det viktig å gjøre noe med forlengelse av rullebanen på Kjevik, sier Sundtoft.
Ønsket om forlengelse av rullebanen på Kjevik fra 1 800 meter til 2 000 meter er gammelt. Men nå har Agderrådet, som samordner landsdelen i viktige saker, bestemt at arbeidet med Kjevik skal prioriteres.