Onsdag ble det klart at Hansa Borg Bryggerier kjøper 54,44 prosent av aksjene i Nøgne Ø.
– Årsaken til at vi kjøper oss inn i Grimstad-bryggeriet, er at vi har litt kjennskap til dette fra før av. Og vi skal gjøre alt for at Nøgne Ø opprettholder sin posisjon i det norske markedet, og fortsetter å være lokomotivet innen norsk håndverksbrygging.
Det uttalte administrerende direktør Lars A. Midtgaard i Hansa Borg bryggerier under pressekonferansen i Nøgne Øs lokaler i Grimstad onsdag formiddag.
- LES OGSÅ: Hansa kjøper seg inn i Nøgne Ø
– Avgjørende å få inn mer kapital
Midtgaard sier han har vært betatt av bryggeriet siden han besøkte lokalene i Grimstad for første gang i 2006.
– Jeg har fulgt dem nøye siden, og selv om jeg ikke akkurat har «beilet» etter dem gjennom alle disse årene, så har jeg fulgt dem tett. Da muligheten for å kjøpe seg inn dukket opp nå, var vi raske på labben, sier Midtgaard.
Kjetil Jikiun, sjefsbrygger i Nøgne Ø, betegner det som «fantastisk» at Hansa kjøper seg inn.
– Da vi startet så smått i 2002, var vi to hjemmebryggere som ønsket å gjøre gode ølsmaker tilgjengelig for det norske folk. Nå har vi fått med Hansa på laget, det er helt fantastisk, sier Jikiun.
Han mener det var helt avgjørende at de fikk med seg en større investor på laget.
– Hverdagen har blitt helt annerledes fra da vi startet. Vi opplever stor vekst, etterspørselen øker, vi har flere ansatte og større utfordringer. Da er det helt riktig å teame opp med noen som har lenger fartstid enn oss, slik at vi får inn mer kapital og nye folk på eiersiden, understreker Jikiun.
Én million liter øl
Lars A. Midgtaard i Hansa Borg understreker at det var helt avgjørende for dem at hovedaksjonærene i Nøgne Ø ble med videre.
– Vi er veldig opptatt av kontinuitet, og det har vært en forutsetning for oss at hovedaksjonærene blir med videre. Vår viktigste oppgave blir å bidra til at Nøgne Ø får utvikle seg videre. Vi tror mikrobryggeri-markedet vil dobles i årene framover, sier Midtgaard.
Daglig leder i Nøgne Ø, Tore Nybø, sier bryggeriet denne uken har nådd en ny, viktig milepæl.
– Vi runder én million liter i produksjon denne uken, og det sier ganske mye om hva vi får til i disse forholdsvis beskjedne lokalene. Vi har hatt en eventyrlig reise, og ligger an til å nå målet om 40 prosent vekst i år, sier Nybø.