NRK Meny
Normal

- Hallo, vil du kjøpe en jobb?

Gjennom en kampanje skal det etableres 10.000 arbeidsplasser i fattige land i løpet av en måned. En rekke kjente personer har tatt telefonen fatt og ringt sine kontakter for å drive inn penger.

ringer jobber inn

Baker Espen Albert, Start-spiller Jesper Mathisen, Åkki Lidi fra Drømmeplassen og ordfører Arvid Grundekjøn ringte sine kontakter for å få inn penger til jobber i fattige land.

Foto: Thomas Sommerset/NRK

En by, en måned, 10.000 jobber. Det er utgangspunktet for Strømmestiftelsen sin kampanje Jobbskaper.

600 for jobb livet ut

En rekke kjente personer fra politikken, kultur, idrett- og forretningsliv stiller opp for kampanjen. Onsdag kveld var flere av dem samlet i bystyresalen i Kristiansand for å ringe sine kontakter.

– Det skulle bare mangle. Det er flott å kunne bidra, og vi er privilegerte som kan bidra, sier Start-spiller Jesper Mathisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ringer inn jobber

Baker Espen Albert, Start-spiller Jesper Mathisen, Åkki Lidi fra Drømmeplassen og ordfører Arvid Grundekjøn ringte sine kontakter for å få inn penger til jobber i fattige land.

Foto: Thomas Sommerset /NRK

Ved å gi 600 kroner kan en person i Asia eller Afrika få jobb livet ut.

– Mange bedrifter har bidratt kraftig. Mitt inntrykk er at folk er glade for å hjelpe til med noe som virkelig kan hjelpe folk som ikke har det så godt som oss. Det er godt dokumentert at disse mikrofinanssystemene skaper jobber og får folk til å forbedre sine liv, sier ordfører Arvid Grundekjøn.

Mulig flere byer

Etter ringerunden onsdag kveld har Jobbskaper skaffet arbeid til rundt 2.500 personer.

– Vi ha en visjon om å utrydde fattigdom. Vi tror at det å skaffe folk en jobb, det er en av de beste veiene ut av fattigdom ved å forsørge seg selv og sin familie. Kristine Sødal i Strømmestiftelsen.

Åkki Lidi ringte 20–30 av sine kontakter, og forteller om mange som vil bidra.

– Det er kjempebra. Det er mange som får jobb, og den opplevelsen av å kunne brødfø seg selv er jo god, sier Lidi.

Kampanjen er å anse som et prøveprosjekt. Blir det en suksess, vil den bli kjørt også i andre byer.