På lederplass i dag skriver avisa at det er svært dyrt å ruste opp Kristiansand lufthavn Kjevik til å tilfredstille dagens krav, og at det også vil bli kostbart å utvide flyplassen senere.
Sjefredaktør Stein Gauslaa mener det er på tide å tenke helt nytt.
- Det er sterke restriksjoner på Kjevik. Det vil koste 600 millioner kroner å oppgradere flyplassen til dagens sikkerhetskrav. Videre ekspansjon vil koste milliarder - og det er spørsmål om hvor mye Kjevik kan ekspandere, sier sjefredaktøren til NRK.
- Mens Gullknapp er en flyplass som allerede er over en kilometer lang, med gode flyforhold og muligheter for ekspansjon, sier Gauslaa.
Han mener betydelig kortere reisetid fra Kristiansand når nye E18 står ferdig i 2009, er et godt argument for Gullknapp som ny storflyplass på Sørlandet.
Øst for Kristiansand
Gauslaa er ikke alene om å tenke på et alternativ til Kjevik. Flere miljøer og personer på Sørlandet har tatt til orde for å bygge en splitter ny storflyplass. Mange mener flyplassen bør ligge i Aust-Agder.
Tidligere turistsjef i Kristiansand Helge Sundsvik skrev i et leserinnlegg i Fædrelandsvennen at ny flyplass bør bygges øst for Kristiansand fordi det er begrensede muligheter til utvidelse på Kjevik. I dagens leder i Agderposten tas Sundviks tanker ett hakk videre når sjefredaktør Gauslaa vil utrede Gullknapp.
- Kjevik blir hovedflyplassen
Men Avinor knuser alle planer om ny storflyplass i Aust-Agder. Kjevik er og blir hovedflyplass for Sørlandet i fremtiden, sier lufthavnsjef Thomas Langeland i Avinor til NRK.
Han sier det vil bli altfor kostbart å bygge en helt ny flyplass med ny infrastruktur.