Hopp til innhold

Betaling per kilometer

Rådmannen i Arendal vil ta alle midler i bruk for å sikre ny europavei.

Bomstasjonen på Svennevig i Grimstad på E18 mellom Kristiansand og Grimstad.

Bilistene bør betale bompenger for faktisk bruk av europavein, mener rådmannen i Arendal. (arkivfoto)

Foto: Sundsdal, Svein / NRK

Harald Danielsen rådmann i Arendal

Rådmann Harald Danielsen

Foto: Sundsdal, Svein / NRK

Bilistene må betale for hvor langt og mye de kjører på europaveien i landsdelen. Det mener Arendals rådmann, Harald Danielsen, kan bli løsningen for å finansiere ny vei

Han vil ha bompenger for hver kilometer slik det er flere steder i Europa og USA.

- Alle trafikkantene gjennom Agder må bidra til å finansiere ny vei. Jeg vil at man skal kreve betaling av alle og de må betale i forhold til hvor langt de kjører, sier Danielsen.

Bilistene betaler for bruken

I Arendal vil rådmannen ha en ordning hvor bilistene betaler bompenger per kilometer. Han sier selv at han har fått mye politisk støtte for forslaget om at bilistene skal betale for utbedringen av E18 og E39, men noen er bekymret for at det poltiske trykket mot staten svekkes.

Blant de midlene han vil ta i bruk, er en ordning der man betaler for den strekningen man kjører på - en slags betal per brukte kilometer.

Stamvei-aksjonen håper på staten

Are Østmo

Are Østmo

Foto: NRK / NRK

Are Østmo, leder av aksjonen "Bedre stamvei til Sørlandet", setter pris på Danielsens engasjement for å få fart på veibyggingen i landsdelen, men mener staten har hovedansvaret.

- Jeg forstår frustrasjonen etter at forslaget til Nasjonal Transportplan ble lagt frem for noen uker siden, men vi har gitt opp håpet om at staten skal finansiere veiene. Det er allerede i dag et spleiselag med statlige midler og bompenger, sier Østmo.

Dobbel nedbetalingstid

Hvis farten på byggingen av E18 og E39 ikke settes kraftig opp, vil dagens innbyggere på Sørlandet ha liten glede av en eventuell ny europavei gjennom fylkene, hevder Danielsen. Han mener Agder-fylkene ikke har råd til å vente på at staten betaler for ny europavei mellom Rogaland og Telemark grense.

Derfor kastet rådmannen i forrige uke inn en brannfakkel: Vi betaler veien selv, mot at vi får bestemme farten på utbygingen. Danielsen foreslår å utvide nedbetalingstiden fra 15 til 30 år.

- Veibygging er statens ansvar

- Ikke kommunenes oppgave

Per Sandberg

Per Sandberg

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

I dag får Danielsen liten støtte for sitt forslag hos lederen av Samferdselskomiteen på Stortinget, Per Sandberg fra Fremskrittspartiet. Han synes privat finansiering av europaveien er en dårlig ide.

- Vi er kommet inn i en ond sirkel hvor staten nærmest fraskriver seg etthvert ansvar i forhold til å bygge veier. Det er likevel uholdbart at kommunene skal betale - de har annet å bruke pengene på. Dette er statlig utpressing, og trykket må settes inn mot statens prioriteringer, sier Per Sandberg

- Jeg vil ikke bruke kommunebudsjettet for å finansiere europaveien, sier Danielsen, som nå håper flere enn Sandberg ser at rammene til finansiering av ny europavei må økes betraktelig.

Danielsen får snart anledning til å overbevise stortingspolitikerne, for om en måned kommer Stortingets samferdselskomite til Sørlandet.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Sjimpanser på påskeeggjakt 00:55
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 02 0,87 kr
Dyrest kl. 20 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 5,2 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,3 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %