Hopp til innhold

Seildampskipet Hansteen

På vei mot Trondheim ble vi møtt av verdens eldste, bevarte forskningsfartøy.

Om seildampskipet Hansteen fra 1866, fortalt av Edmund Eilertsen.

SDS Hansteen

Seildampskipet «Hansteen» stod ferdig i 1866, og ble bygget som forskningsfartøy for Norges Geologiske Undersøkelser. Hun ble brukt som forskningsfartøy i 30 år, og var også kongeskip for kong Oscar II i 1872.

— Det er lagt ned nær 600 000 dugnadstimer for å få fartøyet i stand, forteller Edmund Eilertsen, som er skipper om bord. Selv har han vært tilknyttet stiftelsen, som i dag eier skipet, i 15 år.

Ivar Enebakk og Edmund Eilertsen

Styrmann Ivar Enebakk og skipper Edmund Eilertsen om bord på SDS «Hansteen».

Foto: Sindre Skrede / NRK

Etter at skipet var ferdig som forskningsfartøy hadde hun en karriere som passasjerbåt. Hun gikk både på Trondheimsfjorden og mellom Sandnessjøen og Træna, der MS «Sjøkurs» nettopp har vært. Siden var hun losjiskip i Florø og Oslo, frem til hun ble kjøpt tilbake til Trøndelag i 1978.

Hun er nå restaurert og tilbakeført til tilnærmet original stand. Dampmaskinen om bord ble skiftet ut under restaureringen, og «Hansteen» kan fortsatt både gå for egen maskin og seile.

— Vi bruker omtrent 150 kilo kull i timen, og kullet koster oss 4 kroner kiloen, så brennstoffprisen er ikke så ille, forteller Eilertsen.

Det er med stor entusiasme han viser rundt på skipet. Plass er mangelvare om bord, og det har nok vært trangt om bord. Ruffen — der det menige mannskapet bodde, spiste og levde — er ikke stor. Det er vanskelig å forestille seg hvordan det har vært å bo her flere måneder i strekk, i all slags vær, langs norskekysten på 1800-tallet.

Styrmannslugaren om bord i SDS Hansteen

Styrmannslugaren på Hansteen er blant de største — men er neppe større enn tre kvadratmeter.

Foto: Sindre Skrede / NRK

Offiserene hadde rett nok egen lugar, uten at det kan sies å være danseplass her heller. Byssen, helt akterut, består i all hovedsak av en vedovn med fire plater: å tilberede mat til 30 personer her må ha vært en utfordring. Byssen var i tillegg kokkens lugar: en liten seng er klemt mellom ovnen og skutesiden.

Edmund Eilertsen i kongesalongen om bord på SDS Hansteen

Eliertsen viser frem 'Kongesalongen' om bord. Mørkt treverk, teppe på dørken og skinntrukne sofaer hører med. Skipet fungerte som kongeskip i 1872.

Foto: Sindre Skrede / NRK

Neste år blir SDS «Hansteen» en del av museene i Sør-Trøndelag.

— Det ser vi på som et stort fremskritt for å sikre økonomien framover. Vi er jo helt avhengige av økonomisk støtte og hjelp for å kunne drive skipet, sier Eilertsen.