– Vi blir stadig kontakta om at ein ikkje har fått informasjon om rettane. Det er eit rettstryggleiksproblem. Korleis kan ein ta det i vare når ein ikkje får kunnskap?, spør Pasient- og brukarombod i Sogn og Fjordane, Lisa Førde Refsnes.
Alle omboda i landet melder om at dei i kontakten med pasientar og pårørande ser at tilsette i helsevesenet har for lite kunnskap om kva rettar pasientane faktisk har.
- Les også:
- Les også:
Ho har snakka med pasientar som meiner å ha rett til fritt sjukehusval, men som på kort varsel får beskjed om at dei skal flyttast i løpet av berre nokre timar. Andre opplever å ynskje fedmeoperasjon men få avslag som stoppar opp i sjukehuset, og aldri når fram til siste klageinstans hjå Fylkesmannen.
Vil ha eige klagevettreglar
– Pasientar har rett til god informasjon. Helsepersonell pliktar å informere om klageretten. Det er den einskilde tilsette og leiinga sitt ansvar å passe på dette, seier Rune Johan Skjelaaen, leiar for Pasient- og brukarombod kollegiet.
Årleg får omboda rundt om i landet kring 15000 saker på bordet. I fjorårets samla årsmelding frå omboda, står det også at klage- og tilsynsstyresmaktene er uroa for at talet på rettigheitsklager dei tek imot er for lågt. Ho ynskjer seg eigne klagevettreglar for helsepersonell (sjå faktaboks).
- Det er ei utbreidd klagefrykt. Og det er vanskeleg å ta opp kritikkverdige forhold. Vi må sette inn tiltak for å auke kompetansen blant helsepersonell, for det er viktig for at folk skal kunne nytte seg av pasientrettane sine, seier Refsnes.
- Les også:
- Les også:
Meir ansvar over på pasienten
Det trur også fagdirektør i Helse Førde, Hans Johan Breidablik, kan ha noko for seg.
– Løysinga er nok ikkje berre å bli flinkare på lov og rett, men å forstå og kommunisere betre. Då hamnar ein ikkje i ein situasjon der ein må bruke lova, men løyser det før.
Det trur også Refsnes er nøkkelen til betre pasientbehandling.
– Snakkar ein godt saman, så kjenner pasientar og pårørande seg godt tekne i vare og trygge.
Samstundes understrekar Breidablik at pasientane i dagens samfunn også må ta ansvar for å halde seg orienterte om kva rettar dei har.
– Nokre er for snille og lydige, og berre seier at du får gjere det som er best for meg. I den moderne pasientrolla må pasientane vere litt meir aktiv enn det, han må ta inn og stille spørsmål eller s er det ikkje sikkert han får halle svar han burde få.