Hopp til innhold

Lot brannen på skipet brenne ut

Den kraftige brannen som gjennom natten har herjet på frakteskipet Britannia Seaways sør for Florø i Sogn og Fjordane, var søndag morgen slukket

Britannia Seaways i brann

LIGG LIKE UTANFOR FLORØ: Kystverket, saman med brannvesen og hamnevesen, avgjer når det 187 meter lange skipet blir teke inn til kai i Florø.

Foto: Truls Kleiven

Det begynte å brenne i en container med 7.000 liter flybensin på skipet Britannia Seaways sør for Florø i Sogn og Fjordane. Det har blitt brukt vannkanoner for å kjøle ned containeren og dekksområdet.

SISTE: Like før halv ni søndag morgoe melder NTB at brannen på frakteskipet er sløkt. Skipet går nå for egen maskin mot kai i Bergen.

– Det brenner fortsatt. Skipet ligger nå i en fjord som heter Brufjorden, sør for av Florø, sa redningsleder Jørn Jarle Åmlid ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge til NRK tidleg søndag morgon.

– Det brenner i en container som inneholder en blanding av diesel og flybensin, og det er umulig å slokke en slik brann med vann. Brannen har også vist seg å være mye seigere enn det man først antok.

Opprinnelig skal det ha vært 7.000 liter drivstoff i konteineren, som står slik til at brannbekjempelsen blir vanskelig.

– Umulig å vite

Arbeidet konsentreres nå rundt å kjøle ned containeren og området rundt ved hjelp av vann som pumpes inn fra brannslokkingsfartøyet Stril Polar.

– I tillegg er det et RITS-team med spesialtrente brannmannskaper som sammen med lokale brannmannskaper bistår mannskapet med å holde kontroll på brannen, sier Åmlid.

For å unngå å sette andre i fare er det bestemt at skipet ikke vil tas til kai før brannen er slukket.

– Har man et estimat på hvor lang tid det vil ta å få slukket brannen?

– Det er umulig å vite. I to-tre-tiden trodde man at brannen var slukket, men så blusset det opp igjen. Det får bare ta den tiden det tar, sier Åmlid.

Ingen skadd

Kystverket vil sammen med lokalt brannvesen og havnevesen avgjøre hvor og om det 187 meter lange skipet, som eies av DFDS, skal tas inn til kai, sier Solberg.

Han understreker imidlertid at man ikke opererer med noe tidsperspektiv for når det kan skje, og dermed når de 32 personene om bord får kommet trygt i land.

– Vi får bare håpe at brannen kommer under kontroll, men det er så langt ikke rapportert om noen fare for personellet om bord. Ingen er meldt skadd, sier han.

Det har vært et forferdelig uvær med voldsomme bølger ute i Norskehavet der Britannia Seaways kom nordfra på vei mot Bergen lørdag kveld.

Skipet frakter militært materiell for Forsvaret, blant annet en stridsvogn, ammunisjon og drivstoff. Materiellet skulle brukes i en øvelse på Vestlandet.

Klokka 19.08 meldte kapteinen på Britannia Seaways om brann om bord, og skipet skiftet kurs inn mot Florø i Sogn og Fjordane.

Skipet var inne i smult farvann i 3-tiden.

(Artikkelen holder fram under bildet)

Britannia Seaways i brann

Mannskapet på Britannia Seaways vil forsøke å holde brannen på båten under kontroll til den slukker av seg selv.

Foto: TRULS KLEIVEN / NRK

Spesialstyrke i Florø

Hele mannskapet på 20, samt tolv norske soldater, har deltatt i slukningsarbeidet. Redningsleder John Sjursø ved HRS forteller at når Britannia Seaways til slutt får legge til i Florø, blir alle om bord tatt hånd om av mannskaper fra akuttmottaket.

– AMK er varslet, så de 32 om bord får en grundig medisinsk sjekk når de legger til kai. Man vet ikke om de eventuelt er blitt utsatt for røyk eller gass. Det har vært veldig krevende for de om bord, sa John Sjursø i 2-tiden natt til søndag.

– De har jobbet i over sju timer, og er sikkert slitne. De fortjener nok en vaffel og kaffe når de legger til kai i Florø.

Informasjonssjef Gert Jakobsen i DFDS sier til nyhetsbyrået Ritzau at først når brannen er slukket, vil skipet legge til kai. Da skal norske myndigheter forsøke å fastslå brannårsaken og kartlegge begivenhetene om bord.

– Vi vil sørge for at det blir stilt psykolog til rådighet for dem som har vært om bord.

Det er klart at en slik situasjon som denne er en psykisk belastning, sier Jakobsen.

Avbrøt evakuering

Tidligere lørdag kveld måtte evakueringen av alle om bord avbrytes på grunn av uværet som herjer vestlandskysten. Situasjonen så ut til å være under kontroll sent lørdag kveld.

Men det var før varmesøkende kamera, blant annet fra helikopter, registrerte varmeutvikling både i et rom under dekk med et stort elektrisk skap, og i konteineren med flere tusen liter flybensin på dekk.

Skipet var da på vei mot Bergen, men måtte isteden sette kurs for Florø.
Både Stril Polar og et annet skip med avansert brannslukningsutstyr satte kurs for Britannia Seaways.

To helikoptre, fregatten Helge Ingstad og et annet skip fulgte skipet store deler av ferden inn mot kysten av Sogn og Fjordane.