– Vi er redde for at grunnen vil rase ut under oss, seier Anne Kirsti Noste.
Denne sommaren er det venta at 21 cruiseanløp og eit titusental turistar skal gi ei vitamininnsprøyting til reiselivet i Eid. Men naboane til seawalk-anlegget er bekymra, noko Fjordabladet har omtala ved fleire høve.
Naboane seier grunnen dei bur på lenge har vore ustabil, og fryktar cruisetrafikken vil gjere det verre.
Har klaga
Sidan 2016 har selskapet Seawalk Nordfjord arbeidd for å gjere Eid til ein cruisedestinasjon. Også Eid kommune har gått inn med midlar i prosjektet.
I haust kravde Kystverket at det måtte kome på plass bøyer som sikra betre sidevegs fortøying. Plasseringa krev dispensasjonar, som eit fleirtal i teknisk- og samfunnsutval har gitt. Kystverket har godkjent bøyene, og Fylkesmannen har opplyst til NRK at dei ikkje kjem til å klage på vedtaket. Alt ligg til rette for cruisetrafikk.
Men seawalk-naboane meiner det kommunale vedtaket må kjennast ugyldig, og har klaga det inn. Dei meiner fleire punkt skurrar.
– Når dei må utvide anlegget, er det på kant med vilkår som blei sette av Nordfjord Havn som var hamnemyndigheit då løyvet blei gitt i 2016, seier Rita Karin Nyland.
Naboane meiner dessutan ei vurdering Kystverket har gjort, bryt direkte med regelverk i Eid kommune.
– Kystverket er klar på at med vindforholda som er i vårt farvatn må skipa kunne køyre sidepropellar på maks styrke viss forholda tilseier det. Det kjem på kant med hamneforskrifta i Eid, meiner Nyland.
Ikkje bekymra
Kystverket understrekar at det normalt vil vere lite behov for å bruke sidepropellar utanom framkomst og avgang, men at dei av tryggingsomsyn må kunne takast i bruk ved behov også under opphaldet.
– Hamneforskrifta seier at det ikkje skal vere del av landligget at sidepropellane skal gå for å halde båten stabil, stadfestar plan- og utviklingssjef i Eid, Kristian Nave.
Nave viser vidare til at Nordfjord Havn er ikkje hamnemyndigheit i Eid no, og at det er gjort nytt gjeldande vedtak.
John Olav Lefdal i Seawalk Nordfjord er ikkje bekymra for at cruisetrafikken vil få utfordringar med regelverket.
Ikkje ideell grunn
Naboane etterlyser også grundigare undersøkingar av grunnen.
– Der er gjort geologiske undersøkingar med boring ved festet til seawalken. I området der bøyene skal plasserast, er det gjort undersøkingar med multistråle-ekkolodd så dei har eit nøyaktig topografisk kart av botnen, seier Nave.
Han viser til at det også er lagt ut 1200 tonn pukk for å hindre massar i å flytte på seg ved propellstraum.
– Det er ikkje ideell byggegrunn der dei har sine eigedomar. Men det er avdekt at hovudgrunnen til setningane er at dei bygd på organiske massar. Det har sige i grunnen, men vi har ikkje kjennskap til at det er samanheng med det som er i fjorden.
Ny vurdering
Lefdal er klar på at propelldrift ikkje vil vere årsak til utrasing. Han seier dei har teke alle nødvendige omsyn.
– Vi har lagt opp til at alle skip skal fortøye med baugen inn og propellane ute i fjorden, kring 500 meter frå land.
– Der har vore hamn i alle år, men dei siste 30 åra har det ikkje vore særleg med båtar. Det er ikkje relevant at det skal vere utrasing grunna propelldrift. Men det er dårleg grunn på tomtene deira og der er bygd ein veg – Sjøgata – og då søkk det, seier Lefdal.
21. mai skal det første cruiseskipet etter planen kome til Eid. Klagen skal til vurdering i teknisk- og samfunnsutval i slutten av april.