Normal

Utholdenhetstrening

Utholdenhet er definert som organismens evne til å jobbe med relativt høy intensitet over lengre tid. Vi bruker også ofte uttrykket kondisjon. Typiske kondisjonsidretter er sykling, løping, langrenn, orientering og roing.

Illustrasjonsfoto
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Det som er felles for idrettene er at de utføres i et relativt høyt tempo, og at store muskelgrupper brukes (sete, lår, bryst, skuldre) igjen og igjen. Store muskler trenger mye oksygen for å produsere energi, og dermed stiller disse idrettene krav til at lunge, hjerte og kretsløp jobber effektivt med opptak og fordeling av oksygen til arbeidende muskler.

Hør Live fortelle om utholdenhetstrening og ulike former for trening;

Live prater om utholdenhetstrening.

Aerob og anaerob trening

Vi deler utholdenhetstrening inn i to hovedformer; aerob og anaerob utholdenhet.

Aerob utholdenhet
Aerob utholdenhet er evnen til å jobbe med relativt høy intensitet over lengre tid, og det er trening med tilførsel av oksygen til arbeidende muskler. Dette kan vare fra noen minutter og opp til flere timer. Det betyr i praksis at det er trening der du hele tiden klarer å puste nok til at musklene dine får nok tilførsel av oksygen.

Anaerob utholdenhet
Anaerob utholdenhet er organismens evne til å arbeide med svært høy intensitet over relativt kort tid. Her er intensiteten så høy at musklene må jobbe uten tilførsel av oksygen og da begrenser det seg hvor lenge man kan holde på – høyst fem minutter. Her er intensiteten så høy at du ikke klarer å puste nok til å tilføre musklene den mengden oksygen den trenger. Resultatet er at du får melkesyre i musklene, de kjennes stive og tunge, og du orker ikke holde på mer.

Hva gjør utholdenhetstrening med kroppen din?

Utholdenhetstrening stiller krav til hjerte, kretsløp og lunger. Disse organene trenes opp til å ta opp oksygen, transportere oksygenrikt blod effektivt rundt i kroppen og til å kvitte seg med avfallsstoffer på en effektiv måte. Dette gjør at risikoen for hjerte og karsykdommer i fremtiden avtar.

Du trenger ikke være toppidrettsutøver for å ha nytte av god kondisjon! Du bruker kondisjon i hverdagen din, når du løper til bussen, når du går i trapper og når du går tur på søndager. Med god kondisjon har du mer overskudd i hverdagen og helt vanlig gjøremål blir lettere. Evnen til å mestre stress øker også.

Når du trener utholdenhet forbruker du mye energi. Dette hjelper deg å opprettholde en gunstig kroppsvekt. En gunstig kroppsvekt gjør det igjen lettere å komme i god form.

Her kan du lese om at forskere hevder at jogging har samme positive effekt på hjernen som det å spille et instrument .