NRK Meny
Normal

TV-pop'en der du er litt sjef...

Om realitypop'en som allemanseie gjennom TV-ruta.

BRITAIN WORLD IDOL

World Idol

Foto: DAVE CAULKIN / AP

Stadig oftere får TV-seerne være med å bestemme rett og galt i populærmusikken. Show som Idol og X-factor er kanskje pop'ens svar på suget etter reality? Og når man fra sofakroken også tar kontroll over fjernsynshistoriens førstefødte populærmusikkbaby, selveste Grand Prix, er det liten tvil om at det er forbrukeren som bestemmer. Og det ligger vel kanskje i populærmusikkens natur når alt kommer til alt?

Rørleggerns vakre dag

Det handlet vel om å se noen fra golvet ta steget til stjernene. Å se en representant for den vanlige mannen i gata lykkes? En hel verden hyllet Kurt Nilsen som vinner av World Idol med U2’s Beautiful Day på nyåret 2004. Rørleggeren fra Arna i Bergen gikk hele veien, til tross for at en mindre begavet australsk dommer mente han sang som en engel men hadde utseendet til en hobbit. Fra den norske sofakroken var følelsen ekstra god, all den tid det var våre SMS’er som sørget for å ta ham det første skrittet.

Kurt (her går det på fornavn) ble første norske Idolvinner i 2003. Den norske versjonen av konkurransen var i likhet med produksjoner i mange land bygget på konseptet Pop Idol fra Storbritannia, skapt av den tidligere Spice Girls manageren Simon Fuller. Programmene oppnådde stor popularitet, noe den amerikanske versjonen med all tydelighet markerte ved å bli kåret til det mest innflytelsesrike TV-programmet i USA på 2000-tallet.

I ettertid har kanskje sesongene med Idol og lignende konkurranser vist seg å være vel så mye kappestrid i bruk av mobiltelefon som troverdig jakt på superstjerner, for å låne en strofe fra programmets undertittel. I vakuumet bak rørleggeren fra Arna har Idolvinnerne slitt med å skaffe seg nødvendig cred blant norske popforbrukere. Faktisk har artister lengre nede på resultatlisten opplevd større fremganger enn vinnerne. Tone Damli Aaberge står klarest igjen blant disse. Sogndaljenta har etter sin andreplass i Idol 2005 gjort seg bemerket med blant annet solid platesalg og andreplass Norsk Melodi Grand Prix. Ikke så mange husker Venneslajenta Jorun Stiansen som vant konkurransen samme år…

En annen som etter "bare" andreplass har fortsatt karrieren som artist og etter hvert musikkprodusent i NRK, er Margareth Berger som endte bak Kjartan Salvesen i Idol 2004. Her forteller hun om hva Idol betød for henne.

Margaret var deltaker i musikkprogrammet Idol på tv2. Her snakker hun litt om hvordan hun opplevde dette.

Ny vitalitet inn i gammel storhet

Helt fra Den Europeiske kringkastingsunionen (EBU) i arrangerte sin første Eurovision Song Contest i sveitsiske Lugano i 1956 har konkurransen hatt en spesiell posisjon blant TV-seere i Europa, og programmet er et av de lengstlevende i verden. Festen ble lenge arrangert uten deltakere fra den gamle østblokken, men etter flere av de tidligere Jugoslaviske statene ble innlemmet i 1993 har land etter land i øst sluttet seg til Grand Prix familien.

Det økende kulturelle mangfoldet basert på geografisk spredning gjorde sitt med innholdet i konkurransen på 90-tallet, men også andre faktorer har revitalisert den gamle storheten i senere tid. Da EBU i 1998 oppfordret sine medlemsland til å hente inn stemmer via telefon åpnet de for en direkte deltakelse fra folk flest, noe som i dag avgjør konkurransen sammen med de tradisjonelle nasjonale juryene. Videre har konkurransen den senere tid opplevd en stadig større bredde hva gjelder musikalske sjangere som deltar. Bredden av deltakerland har gitt plass for stadig mangfold av nasjonale uttrykk, samtidig som sjangermessig nybrottsarbeid ble gjort for eksempel med den finske vinneren ”Hard Rock Halleluja” i 2006. Det teatralske og maskekledde hardrockbandet Lordi viste vel TV-verdenen at konvensjonenes tid var forbi i Eurovision Song Contest. I den norske finalen så vi trekk av det samme da extreme-metal bandet Keep of Kalessin nådde den nasjonale finalen i 2010. Hvem skulle vel trodd noe sånt da Kirsti Sparbos bidrag ”Oj, oj, oj så glad jeg skal bli” ble kritisert for å være for drøyt og upassende i 1969?

Drøye virkemidler eller ei, teller vi opp Grand Prix historien er det ingen vinnere som kommer i nærheten av en svensk kvartett hva gjelder videre karriere etter seier i konkurransen. Da Abba vant i Brighton med låta Waterloo våren 1974, gikk startskuddet for en av populærmusikkhistoriens største suksesser. Gruppa var aktiv frem til 1982 og har i følge Universal Music solgt over 360 millioner plater.

Abba med "Dancing Queen" fra 1976:

Artist: ABBA
1293

Populærmusikkforvalteren Disney

At Disneykonsernet har interesser knyttet opp mot populærmusikk er ikke noe nytt. Tegnefilmserien Silly Symphonies, som Disney produserte fra 1929 til 1939, hadde sitt utgangspunkt i populær musikk. Videre akkompagnerte Disney åtte berømte klassiske musikkverk med animasjonsfilm i prosjektet Fantasia i 1940. Dette skulle blant annet få stor betydning for utviklingen av musikkvideoen.

Vår tids Disneypop har derimot funnet en annen, og mer kommersiell vinkling. Gjennom Disney Channel lanserer konsernet sine egne popartister skreddersydd for TV-kanalens målgruppe. Eksempler kan være Miley Cyrus (Hannah Montana), Demi Lavato og Jonas Brothers, for ikke å glemme gjengen fra braksuksessen High School Musical. En vellykket fusjon mellom musikk og TV, poulærmusikkens kanskje med suksessrike tospann.

Visste du forresten at Britney Spears, Justin Timberlake og Christina Aguilera (blandt andre) hadde sitt tidlige gjennombrudd i Disneys Mickey Mouse Club-show? Her synger førstnevnte "Oops, I did it again", men noe får forfatteren til å tro at det er annet enn Mikke Mus hun tenker på...:

Britney Spears: Oops!...I Did It Again

Artist: Britney Spears
8077

Oppgaver

Her er refleksjonsoppgaver og lytteoppgaver til artikkelen du nettopp har lest.