Hopp til innhold

Kabaret, en kort definisjon

I Berlin på 1920-tallet spilte kabaretene en viktig rolle i skjæringspunktet mellom underholdning og politisk opposisjon. Her er et forsøk på en definisjon.

Modern appearance of the last site of Le Chat Noir at 68, Boulevard de Clichy

Le Chat Noir

Foto: Kitty the Random / Wikipedia

Kabaret (eller cabaret) er et begrep som brukes både om et sted og en musikalsk genre. Det er ofte navnet på steder for underholdning som for eksempel nattklubber, og som et begrep som betegner underholdningsgenren.

Selv om kabaret oppsto tidligere på 1800-tallet, så er genren i moderne forstand en genre som begynte i 1881 da scenen Le Chat Noir åpnet i Paris. Den store diseuse (eg. "fremsigerske") Yvette Guilbert (1885 - 1944) utviklet kabaretstilen. Med sin egen form for Sprechgesang og “utfordrende kroppsbevegelser”, utdypet og intensiverte hun sangtekstene og skapte en ny kunstform.

Le Chat Noir cartel de Steinlen, 1896.

Le Chat Noir cartel de Steinlen, 1896.

Foto: Théophile Steinlen - Van Gogh Museum / Wikipedia

I Tyskland fikk kabareten betydning fra begynnelsen av forrige århundre, og den ledende Kabarett Überbrettl, ble grunnlagt i Berlin i 1901 av Ernst von Wolzogen (librettisten til Richard Strauss sin opera Feuersnot). Den senere så kjente komponisten Arnold Schönberg var dirigent der en kort tid og komponerte også noen Brettllieder, som ble stående som et tidsbilde.

Frem mot 1920-tallet fikk kabareten en stadig sterkere politisk betydning, og politisk satire var et viktig trekk ved kabareten på 1920- og begynnelsen av 1930-tallet, der Kurt Weill og Hanns Eisler var noen av hovedpersonene, inntil Adolf Hitler kom til makten, og forbød opposisjonelle kulturelle ytringer. Denne perioden ble siden glimrende beskrevet av forfatteren Christopher Isherwood i romanen Goodbye to Berlin (1939) , som senere ble grunnlag for musikalen Cabaret (også filmatisert).

I norsk teater fikk også kabareten en sterk posisjon, først og fremst gjennom etableringen av Chat Noir, som i flere generasjoner var et kritisk-ironisk revyteater. Mange av landets fremste revykunstnere opptrådte der, som Lalla Carlsen, Leif Juster, Kari Diesen, Rolf Just Nilsen, Arvid Nilssen, for å nevne noen. Chat Noir fungerte tidvis som et kritisk teater med brodd mot samfunnsutviklingen, og mange av sangene og sketsjene som ble framført der har fått "evig" liv.

Også mye populærmusikk har hentet sterke inntrykk fra cabaret, slik som f.eks. gruppen Cabaret Voltaire.