NRK Meny
Normal

Jazzutdanningenes påvirkning

Berklee College of Music i Boston er verdens mest kjente og største jazzutdanning med over 4000 studenter. Her har Keith Jarrett, Branford Marsalis, John Scofield og Joe Zawinul studert, i tillegg til flere norske musikere som Petter Wettre, Jonny Sjo, Bernt Moen og Kim Ofstad.

Trygve Seim

Trygve Seim

Foto: Roy Wichert-Gonsalves / Wikpedia

Berklee

Berklee

Foto: M. Chaerani / Wikipedia

Siden 1979 har jazzlinja i Trondheim (NTNU) vært toneangivende i å utvikle talenter. Jazzlinja tok fra starten av inn få studenter og fokuserte mer på å få frem musikere med et tydelig personlig uttrykk. Flere av studentene har hatt stor suksess nasjonalt og internasjonalt. Initiativtaker var pianist/komponist Terje Bjørklund, og spesielt sentral for pedagogikken var John Pål Inderberg.

Noen av de første som ble uteksaminert fra jazzlinja var Christian Wallumrød, Per Oddvar Johansen, Trygve Seim, Arve Henriksen, Vigleik Storaas og Nils Olav Johansen. Disse musikerne har klart å skape sitt eget personlige uttrykk og ble kjent gjennom band som The Source, Close Erase, Veslefrekk/Supersilent, Farmers Market og Vigleik Storaas Trio.

Mathias Eick

Mathias Eick

Foto: Roy Wichert-Gonsalves / Wikipedia

De som gikk på jazzlinja på 1990-tallet var influert av post bop og frijazz.
Tord Gustavsen, Håkon Kornstad, Paal Nilssen-Love, Eirik Hegdal, Erlend Skomsvoll, Mathias Eick og Kjetil Møster startet på jazzlinja på 1990-tallet og skapte et vitalt uttrykk gjennom band som Element/Atomic, Wibutee, The Core, Krøyt, Urban Connection, Dingobats, Motif og Come Shine.

Kristoffer Lo

Kristoffer Lo

Foto: H. Gudlaugsson / Wikipedia

Blant de som startet på jazzlinja på 2000-tallet finner vi band og artister som Highasakite, Puma, Emilie Nicholas, Ola Kvernberg, PELbO, Megalodon Collective, Kristoffer Lo og Hanna Paulsberg.

Trondheim Jazzorkester er et prosjektorkester fra miljøet rundt jazzlinja som har utviklet seg til å bli et av de mest spennende store jazzensemblene. Under ledelse av Erlend Skomsvoll og Eirik Hegdal har de samarbeidet med artister som Chick Corea, Pat Metheny og Joshua Redman.

Her spiller Kristoffer Lo og Trondheim Jazzorkester «Savages» på Molde Jazzfestival 2014.

I dag finnes det flere rytmiske utøvende utdanningstilbud, blant annet ved Norges Musikkhøgskole (NMH) og universitetene i Agder, Stavanger, Bergen og Tromsø. Dette har skapt enda flere profiler.

Morten Qvenild

Morten Qvenild

Foto: T-Bjørn / Wikipedia

Fra miljøet på NMH kom blant andre Susanna Wallumrød, Helge Lien, Eyolf Dale, Morten Qvenild, Jørgen Munkeby, Mette Henriette, Ayumi Tanaka og Ellen Andrea Wang som blant annet har bidratt i band som Pixel, Susanna and the Magical Orchestra, Nakama og In the Country.

Mari Brunvoll

Mari Brunvoll

Foto: T. Sætre / Wikipedia

Jazzmiljøene i Bergen og Stavanger har også fostret spennende artister og band etter at jazzutdanningene etablerte seg der tidlig på 2000-tallet. Noen av disse er Mari Brunvoll, Øyvind Skarbø, Marte Eberson, Martin Halla, Gunnhild Seim, Significant Time og Kitchen Orchestra.

Jazzkamikaze

Jazzkamikaze

Foto: H. Gudlaugsson / Wikipedia

I Danmark har det kommet frem noen utøvere utdannet ved det rytmiske musikkonservatorium i København som innehar en blanding av ekstremt solid håndverk og musikalsk kreativitet. Blant disse finner vi den norske saksofonisten Marius Neset fra Os. Han er en tilnærmet komplett saksofonist med et stort teknisk overskudd i tillegg til å være en moderne og innovativ komponist. Han har gitt ut flere kritikerroste plater, blant annet med kammergruppen London Sinfonietta:

I Sverige finner vi flere betydningsfulle musikere i samme generasjon som E.S.T , blant annet saksofonistene Per «Texas» Johansson og Jonas Kullhammar, trompetisten Göran Kajfes, pianisten Jacob Karlzon og vokalisten Viktoria Tolstoy. Blant de nyere generasjonene er bildet ekstremt komplekst på samme måte som i Norge. Dagens internettbaserte virkelighet har også åpnet opp verden for en ny ung trio, Dirty Loops, som har blitt kjent gjennom å spille noen utrolige versjoner av moderne poplåter og legge dem ut på YouTube.

I 2011 ble verden plutselig gjort oppmerksom på et nytt supertalent via internett. Den unge pianisten, sangeren og multiinstrumentalisten Jacob Collier fra London la i 2011 ut en video på YouTube der han gjorde en utrolig kreativ og kompleks versjon av en Stevie Wonder-låt ved hjelp av moderne teknologi i form av en slags «split-screen» video av seg selv mens han synger flerstemmig og spiller alle mulige instrumenter. Dette spredte seg raskt som et fenomen på nettet og Collier gav omtrent samtlige av verdens ledende musikere og artister hakeslipp. Superprodusent Quincy Jones tok ham under sine vinger og gav ham anledning til å perfeksjonere et helt nytt livekonsept. Her er en video der han sammen med den eksperimentelle bassisten Dwayne Thomas Jr. eller MonoNeon (YouTube - kallenavn) lager en heftig versjon av sangen «The Flintstones».

Her kan du løse noen oppgaver fra artikkelen du nettopp har lest.