Hopp til innhold

Jazzens fødsel - Chicago

Forbudstiden i Amerika etter første verdenskrig gjorde det ulovlig å selge alkohol. Dette førte til at Storyville ble stengt og arbeidsmarkedet for musikerne i New Orleans plutselig forsvant. Flere sluttet å spille, mens andre dro til Chicago, som var det nye stedet der jazzen fortsatt hadde vekstvilkår. Imidlertid skulle jazzen utvikle seg i en ganske annen retning her.

Dixieland Jazzband 1918

Dixieland Jazzband, 1918

Foto: Wikipedia

Den første jazzinnspillingen kom også fra musikere med bakgrunn fra New Orleans. The Original Dixieland Jass Band bestod av hvite musikere fra New Orleans som bodde i Chicago. De gjorde innspillingen Livery Stable Blues i 1917 i New York da størsteparten av platebransjen var sentrert her. Denne innspillingen ble for mange amerikanere deres første møte med jazz.

Joe "King" Oliver var en av de store stilskaperne på kornett i New Orleans. Han ble spesielt kjent for sin bruk av såkalte mutes. Han var også den som fikk æren for å ha oppdaget Louis Armstrong gjennom å ta ham med i sitt band ”King” Oliver and his Creole Jazz Band. Dette bandet har blitt regnet som et av jazzens mest betydningsfulle og gav både Oliver og Armstrong stjernestatus.

A new kid in town

Louis Armstrong

Louis Armstrong

Foto: Wikipedia

Louis Armstrong er kanskje jazzens aller største personlighet. Han ble født i New Orleans og hadde en stormfull oppvekst preget av småkriminell virksomhet. Han begynte for alvor å spille kornett da han ble sendt til guttehjemmet New Orleans Home for Colored Waifs etter en skyteepisode. I 1922 ble han med i Joe "King" Olivers band og dro til Chicago, hvor han oppnådde stor suksess med bandene Hot Five og Hot Seven. Armstrong var en virtuos trompetist spilte svært uttrykksfullt og brukte et veldig stort tonalt register i sine improvisasjoner. Han var den første som brukte trompeten som fullverdig soloinstrument. Han var også en ypperlig sanger og grunnla den såkalte Scat-sangen. Hans mest kjente innspilling fra årene i Chicago er West End Blues fra 1928. Her kan man tydelig høre hvordan han bruker det øvre registeret i sine improvisasjoner. Legg også merke til den improviserte introduksjonen til låten og hvordan den leder frem mot melodien.

Senere i karrieren ble Armstrong mer og mer entertainer og ble like kjent for den raspete stemmen sin. Den mest kjente av alle hans innspillinger er nok utvilsomt What a Wonderful World fra 1967.

Louis Armstrong, kalt Satchmo (eg. Satchelmouth, 'posemunn'), Daniel Louis Armstrong, født 1901, død 1971, født i New Orleans, amerikansk trompetvirtuos og sanger, den mest innflytelsesrike musiker i jazzhistorien. 
Kilde: Store Norske leksikon, Johs Bergh

Her er et opptak av hvordan Louis Armstrong skapte hysteri da han besøkte Oslo...

Her er en video der Wynton Marsalis forklarer litt om hva Louis Armstrong betydde for jazzen.

Bix Beiderbecke

Bix Beiderbecke

Bix Beiderbecke

Foto: Wikipedia

Bix Beiderbecke var ved siden av Louis Armstrong den mest innflytelsesrike jazzsolisten i 1920-årene. Han kom fra et overklassehjem fylt av kunst, litteratur og musikk og begynte tidlig å spille piano. Som 13 åring lærte han seg å spille kornett etter gehør og utviklet raskt et særegent uttrykk. Beiderbecke levde et turbulent liv preget av kriminalitet og alkoholmisbruk og ble kun 28 år gammel. Han ble med i det kjente bandet The Wolverines i 1923 og bidro, som Louis Armstrong, til å utvikle jazzen til en solistisk improvisasjonsform. Men der Armstrong var en teknisk virtuos og spilte mye i et høyt toneleie hadde Beiderbecke et mer tilbakelent og kjølig uttrykk der han konsentrerte seg omkring mellomregisteret. Hans tone var ren og klar i motsetning til den røffere tonekvaliteten til Armstrong. Han hadde også en utrolig sterk sans for musikalsk form og tematisk utvikling, noe som gjorde ham til en viktig inspirasjonskilde for den moderne jazzen.

Han fortsatte å studere piano og komposisjon og utviklet på denne måten en sterk harmonisk sans som også skulle prege hans kornettstil. Han var sterkt influert av impresjonistene Debussy og Ravel, noe som kan høres i det eneste stykket han noen gang spilte inn på piano.

Her kan du løse noen oppgaver fra artikkelen du nettopp har lest.