Hopp til innhold

Intern markedsføring

Markedsføring starter innenfra og begynner allerede ved prosjektets idéstadium. Det er viktig at flest mulig tenner på ideen og kjenner at de har et eierforhold til den.

Intern markedsføring

Videre må medarbeiderne kjenne seg nyttige og føle at de betyr noe for utviklingen av prosjektet. ”Det du ikke kan selge til dine medarbeidere, klarer du heller ikke å selge til dine kunder!

For musikkproduksjoner betyr dette:

  • Start innenfra - dvs. få konsensus hos eierne og deltagerne for grunnlaget for produksjonene, konsensus/flertall om de store beslutningene, aktiviser ved brainstorming osv.
  • Alle må være klar over mål og policy - dvs. vær aktiv med ”reminders”, oppklaringer, osv.
  • Alle medarbeidere må oppleve seg som nyttige - dvs. gi alle en jobb og etabler felles forståelse for at alle er avhengige av hverandre!
  • Programidé - dvs. skaffe mange bærere av konsept og idé, og få med folk fra starten.

Å arrangere og produsere en konsert er hardt arbeid, og det kan til tider være tungt å holde motivasjonen oppe. Markedsføringsansvarlige har ansvar for å informere, engasjere og motivere medarbeiderne (medelevene i forbindelse med musikklinjeprosjekter) til å jobbe hardt for at konserten skal bli best mulig.

På elevkonserter utgjør ofte slekt og venner en stor andel av publikum. Da er det viktig at alle elevene og lærerne snakker positivt om prosjektet til sine nærmeste. En venn som spør om hvordan konserten blir, må ikke få følgende svar: ”Konserten blir dårlig. Det er ingen som gidder å øve, og solistene er elendige. Dessuten er det kjedelig musikk”. Et slikt svar er uttrykk for at den interne markedsføringen ikke fungerer.

Markedsføring må foregå hele tiden - gjentakelse, gjentakelse, gjentakelse… Som markedsføringsansvarlig må du ta på McDonald's-smilet. Bli aldri sint, selv om folk er trege til å kjøpe billetter eller CD-salget går dårlig. Mas på en positiv og kreativ måte.