Hopp til innhold

Forfall og opprør

Et blikk på punkrocken som fenomen og nødvendighet i 70-tallsrocken.

Sex Pistols

Sex Pistols

Foto: Anonymous / Ap

I denne artikkelen ser vi nærmere på punkrocken på 70-tallet, og har som overordnet mål å få øye på nødvendigheten av sjangeren som gjenerobrer av rockens naturlige primitivitet og autoritetsforakt.

Omstokk, new deal, med blanke ark og fargestifter…

Kjært barn har som kjent mange navn. Punken er på mange måter en aldri så liten gjenfødelse av rocken. I alle fall rockens grunnleggende instinkt. Punkerne ga egentlig blaffen i våre rockelinjer fra 70-tallet, og hentet tilbake opprøret som skapte fenomenet rock på 50-tallet. Hvem husker ikke bildene fra Manchester, hvor ungdommene knuste kinostoler under konsert med Bill Haley? Regner vi litt på det, kan vi anta at utøverne av stolleken rundet 40 år på slutten av 70-tallet, de fleste antagelig etablerte med så vel familie og boliglån.

Punk i et rockhistorisk perspektiv

Så det måtte kanskje komme en reaksjon, men det skjedde ikke over natten. Og selv om nok mange først og fremst tenker Sex Pistols når de tenker punk, er det viktig å følge utviklingen i den amerikanske punken for å få riktig helhetsbilde. Artisten Iggy Pop (sammen med sitt band The Stooges) betegnes av mange som selve pioneren innen amerikansk punkrock, og han stod allerede i overgangen mellom 60- og 70-tallet for et uttrykk som utfordret det etablerte med fornyet råskap og aggressivitet, og ikke minst med nye måter å kommunisere med publikum. Også bandet New York Dolls er viktige premissleverandører for tidlig punk. I gråsonen mellom punkrock, glam og heavy blir de stående som forbilde for mange senere punkere. Dolls slet derimot med å få stabilitet i karrieren, og interessant å merke seg er det at manager Malcolm McLaren var en av dem som ga bandet opp. Samme McLaren skulle noen år senere bli katalysatoren for Sex Pistols og britisk punk.

Et møte med punkens kanskje fremste amerikanske pioner - Iggy Pop:

Real Wild Child

The Passenger

CBGB

Rockehistorien har flere eksempler på hvordan et lokale, et spillested, en klubb kan bli utslagsgivende for utvikling. Alexis Korners klubb i London er et eksempel, Marquee i samme by et annet. I New York skulle klubben CBGB (visstnok forkortelse for Country, BlueGrass and Blues!!) bli treffplass og nøkkelscene for en generasjon med punkere, og artister som Patti Smith, Talking Heads og The Ramones knyttes alle til CBGB. Sistnevntes betydning for utviklingen av punken kan vanskelig overdrives, og det hevdes at nettopp Ramones' besøk og spilling på London-klubben Roundhouse sommeren 1976 markerer stilistisk overlevering (spesielt hva gjelder klær og sko) fra den amerikanske til den engelske punkscenen.

London Calling

Malcolm McLaren hadde som tidligere nevnt mislyktes med New York Dolls, men i London skulle han få sin suksess. Riktignok drev McLaren butikk for fetisjklær på King's Road med navnet ”Sex”, og hadde ingen umiddelbare planer om å være manager igjen. Bandet Sex Pistols ble derimot hans lykkelige kreasjon. Ikke minst fikk han gjennomslag for det visuelle ”designet” av bandet. Kombinasjonen frekt og fargerikt koblet opp mot forakt for autoritetene slo godt an i en metropol som på midten av 70-tallet stod overfor stor arbeidsløshet og sosial depresjon.

Ikke akkurat en hyllest til kongehus og dronning fra Sex Pistols:

Artist: Sex Pistols
1596

Anarchy in the UK;

Fortellingen om McLaren/Pistols ble akkurat som Phillips/Elvis-greiene i 1956 en del av en større og mer sammensatt helhet. Langs King's Road i det sørvestlige sentrum av London vokste det fram et sett av punkkoder hvor de viktigste var de visuelle; motene og trendene innen klær og sko. Og dette var ikke noe nytt i seg selv. London fant kjapt fram gammel fashion, knyttet bånd til 60-tallets mods-kultur, og Carnaby Street i nordvesthjørnet av Soho blomstret igjen som kulturgate.

Punkens betydning for populærmusikkens videre utvikling

Kan nesten ikke overvurderes. Sagt litt pompøst frigjorde punken på ny rockens grunnleggende primitivitet, og inviterte på ny den vanlige mann og kvinne inn i musikken, også som utøvere. Vi skal se nærmere på denne effekten i artikkelen Du kan spille! . Men også som katalysator for nye sjangere ble punken viktig. Tallrike sjangerbegrep i den videre utviklingen av populærmusikk har tilknytning punkrocken slik den utviklet seg på 70-tallet.

Oppgaver

Her er refleksjonsoppgaver og lytteoppgaver til artikkelen du nettopp har lest.