NRK Meny
Normal

Forebyggende trening

For å unngå belastningsskader og gi kroppen pauser kan man legge inn pausegym i løpet av arbeidsdagen.

Excercising in park
Foto: https://www.colourbox.com/

Dersom man jobber mye ved pc kan man for eksempel ha et dataprogram som minner deg på at du skal ta en aktiv pause: strekke armer og ben, nakke og håndledd og sørge for at blodsirkulasjonen blir høyere, noe som gjør deg mer konsentrert og effektiv.

Mange virksomheter har felles pausetreningsprogram der de møtes i gangen i 10 minutter og trener lett til musikk. Andre virksomheter tilbyr ansatte gratis trening i arbeidstiden slik at de kan holde seg i form og være sterke nok til å tåle arbeidet sitt.

Trening for å forebygge belastningsskader på jobb må selvfølgelig tilpasses jobben man gjør, men noen forhold er universelle:

Vi er ofte sterkere på forsiden av kroppen vår (bryst) fordi mesteparten av det arbeidet vi gjør foregår foran kroppen. Tilsvarende er vi svake i øvre del av rygg (mellom skulderbladene). Dette resulterer i dårlig holdning; vi blir lute i ryggen, og skuldrene har en tendens til å trekke seg opp mot ørene. Dette fører til vondt i nakke og skuldre. Derfor bør mye av den trening som gjøres i forbindelse med jobb konsentrere seg om holdning; styrke øvre del av rygg og strekke ut i brystet.

Live viser oss hvordan vi kan tøye ut brystmuskelen.

Vi er ikke flinke nok til å passe på at ryggsøylen vår er rett når vi jobber og løfter. Dette fører ofte til vondt i (kors) ryggen. Det er lett å tro at det er bare er ryggmusklene som er svake og årsak til at vi får vondt i ryggen. Sannsynligvis trenger de også trening, men ofte er det magemusklene som er for svake og som gir oss vondt i ryggen. Dersom vi trener magemusklene våre godt er de med på å støtte ryggsøylen vår og gi den kraft til å holde seg oppreist. Mye av treningen bør derfor konsentreres om å styrke mage og rygg. Dette gir oss kraft til å støtte ryggsøylen samtidig som det gir oss god holdning og derfor bidrar til at skuldrene kan være lave og brystet åpent.

(Kilde: Arbeidstilsynet)

Live gir info om forebyggende mage- og ryggplager.
Live viser øvelse "båten".
Live viser øvelse "crunch"
Live viser øvelse diagonalstrekk.
Live og Håkon viser hofteløft.
Live og Henriette viser hofteløft side.
Live og Øyvind viser lateral ryggløft.
Live og Aksel viser planken.
Live og Henrik viser rotasjon i ryggen.
Live og Henriette viser sammentrekning av skulderblad.