ECM records (Edition of Contemporary Music) ble grunnlagt i 1969 av kontrabassisten Manfred Eicher. Utgivelsene har siden starten vært karakterisert av en krystallklar lyd, et fokus på musikkens klanglige kvaliteter og en sammenblanding av stiltrekk fra jazz, klassisk og tradisjonsmusikk. ECM har bidratt til å forme karrierene til flere jazzmusikere og har betydd spesielt mye for utviklingen av den europeiske jazzens identitet.
Blant de første artistene som spilte inn på ECM finner vi de som ofte blir kalt for «de fire store» innen utviklingen av norsk jazz - Jan Garbarek, Terje Rypdal, Arild Andersen og Jon Christensen. Deres musikalske uttrykk har blitt godt dokumentert siden 1970-årene og har inspirert flere generasjoner av musikere til å finne sine egne musikalske stemmer. Det er nettopp disse fire som på en måte representerer startskuddet for den nordiske og europeiske jazzens utvikling.
Lydbildet på platene ECM gir ut er av krystallklar karakter og produksjonene er laget med tanke på å få frem mest mulig av musikernes personlighet gjennom musikken. Her har produsent og grunnlegger Eicher og lydtekniker Jan Erik Kongshaug spilt en nøkkelrolle.
Saksofonisten Jan Garbarek er Norges mest kjente jazzmusiker. Han har et tydelig musikalsk uttrykk som er influert av modaljazz, folkemusikk og frijazz. I tillegg har han en helt særegen tone og er svært bevisst på bruken av klang og stillhet. Da han gav ut platen Afric Pepperbird i 1970 ble han og bandet (Rypdal, Andersen, Christensen) raskt internasjonalt anerkjente musikere. Videre er han kjent for den nordiske kvartetten med pianisten Keith Jarrett som resulterte i seks album mellom 1974 og 1979. Han har også spilt inn en rekke album med sin egen Jan Garbarek Group der han har rendyrket sitt lyriske jazzuttrykk mer i retning av verdensmusikk.
Den amerikanske pianisten Keith Jarrett er kanskje ECMs mest profilerte musiker. Han har utviklet et stiluttrykk som kombinerer jazz med influenser fra klassisk musikk, gospel, blues og etnisk musikk. Etter at han var med i Charles Lloyd Quartet og dannet sin egen kvartett på 1970-tallet har han siden 1971 holdt seg trofast til ECM som sitt plateselskap. Blant hans mest bejublede innspillinger er de improviserte solokonsertene, der særlig The Köln Concert fra 1973 ble en stor suksess. Han har også gitt ut en rekke legendariske innspillinger av jazzens standardlåter. Her kommer en låt fra hans første utgivelse i eget navn, Life Between the Exit Signs fra 1967.
ECM har utviklet seg til å bli en av de viktigste stemmene i moderne jazz gjennom å profilere seg med artister som har et klart klangideal og et sterkt lyrisk improvisasjonsuttrykk. ECM har alltid tillagt stillheten i musikken stor vekt, derav mottoet: «The Most Beautiful Sound Next to Silence». Her er en dokumentar om ECM fra 1987 der vi møter Eicher, Garbarek og flere sentrale musikere:
Listen over artister som har spilt inn for ECM omfatter amerikanske musikere som Chick Corea og Pat Metheny, europeiske musikere som Kenny Wheeler og Tomasz Stanko, komponister som Arvo Pärt og nyere utøvere som indisk/amerikanske Vijay Iyer og Tigran Hamasyan fra Armenia.
I tillegg har en ny generasjon norske musikere som Tord Gustavsen, Mette Henriette, Mats Eilertsen, Trygve Seim og Mathias Eick kommet med sterke utgivelser med klar kunstnerisk profil.
Her kan du løse noen
hentet fra artikkelen du nettopp har lest.