Hopp til innhold

Chasing Shadows 1: Analyse


En komposisjonsanalyse av Chasing Shadows (Bjørn Bolstad Skjelbred) for piano.

Last ned notene som PDF: Chasing Shadows for piano

Når man skal arrangere et musikkverk er det nyttig å analysere verket først, så man får et godt bilde av hvordan verket er bygd opp. Oppbygningen og strukturen i verket kan ha mye å si for hvilke valg man som arrangør skal ta underveis i prosessen, både for hva som skal fremheves og hva som skal danne bakgrunn. Og ikke minst: for instrumentvalg.

Chasing Shadows starter med en motivisk groove som gjentas nesten uforandret rytmisk gjennom hele stykket, med enkelte utdypninger som f.eks i takt 5 og 9. Fra takt 11 – 27 forandres rytmen innenfor den motiviske cellen for å skape variasjon i drivet bak verket. Så gjentas det groovet som verket startet med. Variasjonen mellom takt 11 – 27 er ikke ment som noen klar forandring i groovet, men mer en rytmisk poengtering av hva som skjer i hovedstemmene.

Det harmoniske i groovet, dreier seg rundt tonene d (takt 1-9) – eb (10-19), e (20-21) – f (22-25)– gb (26-27) , før det går tilbake til d (28-33), et lite utsving til eb (34-35), e (37-38), og oppgangen d, gb, g og ab (40-43), før groovet avslutter rundt tonen d (takt 45).

Det melodiske materialet består av en parallellføring av akkorder eller intervaller.

Første innsats av dette, heretter kalt Motiv 1, skjer i takt 3-4, så en nøyaktig gjentakelse i takt 7-8. Dette er blokker som parallellføres. Dette motivet er oppadstigende, og har en dynamikk her som følger tendensen av oppadgående bevegelse.

Deretter innføres Motiv 2 i takt 11. Motivet består av små celler med 3 åttendeler og en fjerdedel, som sekvenseres fra takt 11 – 14. Motiv 2 har en nedadgående bevegelse, men økende dynamikk.

I takt 15, innføres Motiv 3, som er en sekvensering av oppadstigende celler av to åttendeler og en fjerdedel.

I takt 20 – 22 , gjentas Motiv 2, men denne gangen ikke i form av et intervall, men en utfylt blokk, liknende det som Motiv 1 bestod av i begynnelsen.

I takt 24 – 27 gjentas en variasjon av Motiv 3.

Motiv 1 gjentas så i taktene 28- 29, 32-35, 37-38 og 40-43. Dette skjer i begynnelsen uforandret fra første gang Motiv 1 ble innført. Deretter sekvenserer hele motivet flere ganger i oppadstigende bevegelse både i tonehøyde og dynamikk.