NRK Meny
Normal

Bevegelse og trening

Inaktivitet er et av de største samfunnsproblemene vi har. Dette kan føre til en rekke sykdommer og tilstander som gjør oss ute av stand til å leve aktive liv i jobb og fritid.

Ung jente i tenårene sitter i sofa med Mac i fanget.
Foto: Brun, Thomas / NTB scanpix

Sykdommer som knyttes til en inaktiv livsstil

  • Mangel på fysisk aktivitet medfører overvekt og fedme. Kroppslig bevegelse medfører økt energiforbruk i forhold til hvile. Dette er med på å regulere vekten vår.
  • Inaktivitet forårsaker hjerte og karsykdommer.
  • Leddfunksjonene i hofter og knær og nedsettes fordi de ikke blir utsatt for vanlig bruk og kalk tapes fra skjelettet, noe som medfører benskjørhet.
  • Fysisk inaktivitet er forbundet med lavere sukkertoleranse (et forstadium til Diabetes 2), fordøyelsesproblemer og nedsatt stoffskifte (forbrenning), høyt blodtrykk.
  • Inaktivitet er også forbundet med utvikling av visse kreftformer: prostata, brystkreft og tykktarmskreft
  • Inaktivitet er medvirkende til psykiske problemer.

(Kilde: Helsedirektoratet)

30 min. hver dag

Helsedirektorat anbefaler å bevege seg 30 minutter hver dag tilsvarende rask gange. Det betyr at dersom du kan legge til deg en livsstil der du går så mye du kan, blir sliten/andpusten minst 30 minutter ca. tre ganger i uken, og ikke velger bort kroppslig arbeid og aktivitet så er mye gjort! Dersom du har et liv som ikke inneholder naturlig fysisk aktivitet bør du lage deg et treningsopplegg der du får trent både kondisjon, styrke og bevegelighet hver uke.