Hopp til innhold

Butikk sier nei til kroppspresset: Flytter sjokoladehyllen nærmere kassen

– Handelsstanden kan også bidra i kampen mot slankehysteriet.

Sjokolade

Sjokolade

En modig matbutikkeier på Hamar har bestemt seg for å kjempe mot kroppspresset i samfunnet. Alle søtsakene i butikken er flyttet til godt synlige områder rundt kassen.

– Vi i handelsstanden kan også bidra. Vi kan faktisk gjøre mye for at kundene ikke skal bli fristet til å gi etter for kroppspresset, forklarer Thorstein Gjellum.

Etter bare to uker har tiltaket gitt resultater.

– Vi er beviset på at det nytter. Salget av sjokolade har gått kraftig opp. Det var altså ikke mer som skulle til for at kroppspresset tapte.

Gjennom prosjektet ønsker Gjellum å normalisere handling på impuls

– Altfor mange unge er opptatt av å slanke seg og planlegge hva man skal spise. Jeg vil sende et tydelig budskap: «Vær fornøyd med kroppen du har, og de sykdommene du får av å spise mye sjokolade».

– Hvis omsetningen av sjokolade går opp med bare 2%, er det verdt det.

Gjellum har også fjernet alle varer som er merket nøkkelhull, og fruktdisken er flyttet til bakrommet.

– Barn og unge blir hver dag bombardert med bilder av sunn mat. I de fleste butikker er frukt og grønt det første du møter når du går inn. Hva slags signaler sender det?

Øystein Kolstad Kvalø i organisasjonen Press ønsker tiltaket velkommen.

– Butikker har mye makt. De kan velge mellom å lede barn og unge må inn i jaget etter en perfekt kropp, eller inn i suget etter søtsaker, forklarer han, og legger til:

– I dagens samfunn er det altfor mye fokus på at man skal være slank, frisk, ha kreftfrie lunger og være diabetesfri.

Butikkeieren er glad for at kundene gir etter for den mektige sukkerindustrien, og innrømmer at timingen ikke er tilfeldig:

– For tiden er det mye snakk om å skaffe seg den perfekte sommerkroppen. Men sommeren er jo den perfekte tiden for å spise sjokolade! Det er da den er mykest og du bruker minst kalorier på å spise den.

Nå krever Gjellum at regjeringen griper inn og kutter momsen på sukker.

– I begynnelsen var det mange som var sinte og reagerte. Nå ser jeg de samme personene kjøpe godteri til barna sine på ukedager. De fleste bruker mye mer penger enn de hadde planlagt. Jeg er så inspirert at jeg til høsten skal starte med hjemkjøring av sjokolade og brus til de aller svakeste.