Will Smith «promoterer» Kautokeino: – Benytt muligheten

National Geographic har laget et nytt verdensomfattende naturprogram, hvor en av episodene viser livet på vidda fra Kautokeino og reindriften.

Bilde 1: Will Smith klapper Bilde 2: Masse reinsdyr

VIDDA OG WILL SMITH: Reindriftsutøver Isak Mathis Triumf synes det er veldig morsomt at en stor stjerne som Will Smith skal lede seerne gjennom deler av reinflyttingen fra vinterbeite.

Foto: DITA ALANGKARA / AP/NATIONAL GEOGRAPHIC

– Tør jeg fortelle om dette før det vises?

Slik utbryter Isak Mathis Triumf. National Geographic følger nemlig deler av hans reinflokk mens han flytter fra beite til beite.

Portrettbilde av Isak Mahtis Triumf

REINEIER: Reindriftssamen Isak Mathis Triumf guider publikum gjennom livet på vidda.

Foto: National Geographic

– I tillegg har de filmet i lavvoen og når det lages mat, sånne dagligdagse ting som skjer i en reindriftsutøvers liv, forteller Triumf.

Som de fleste andre, vet Triumf godt hvem filmstjernen Will Smith er. Det er Will Smith som er fortellerstemmen i den nye dokumentaren.

– Det er veldig gøy når en slik stor filmstjerne prater om deg.

Optimistisk ordfører

Ordfører i Kautokeino Johan Vasara er fornøyd med at en slik stor kanal skal vise frem Kautokeino.

Ordfører i Kautokeino, Johan Vasara

HÅPER PÅ PENGER I KASSA: Ordfører i Kautokeino Johan Vasara håper programmet vil føre Kautokeino på "kartet".

Foto: André Bendixen / NRK

– Det å få Kautokeino og vår kultur til å synes i en slik stor kanal er veldig moro og gir en stor verdi, også om man tenker økonomisk, sier Vasara optimistisk.

Vasara håper at denne dokumentaren skal være med på å få Kautokeino i tankene og reiseplanene til flere.

– Dette kan gi store muligheter og goder, spesielt for dem som jobber i turistnæringen, sier Kautokeino-ordføreren.

Kommer med råd til ordførerkollega

Vardø har tidligere erfart å få mye oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt knyttet til snøballkrig, kalt Yukigassen.

Yukigassen 2012

YUKIGASSEN: Snøballkrigen i Vardø skapte stor blest både nasjonalt og internasjonalt.

Foto: Jan-Harald Tomassen

Ordfører i Vardø Robert Jensen mener den generelle internasjonale oppmerksomheten har holdt seg, men at markedsføringsverdien er ganske kortvarig.

– Hvis jeg kan gi en anbefaling til Kautokeino, så er det å utnytte mulighetene som er og holde det levende, også gjennom sosiale medier, sier Vardø-ordføreren.

Opplevde suksess etter TV-eksponering

En annen som har positive minner etter å ha blitt kringkastet er Anne Louise Næss Gaup. På den engelske kanalen BBC førte hun reinslede i beste sendetid på selveste julaften.

 Anne Louise N. Gaup på BBC på julaften

BBC programmet All aboard! The Sleigh Ride har gitt Anne Louise Næss Gaup positive goder.

Foto: (Skjermdump fra nettside) / BBC

Anne Louise hadde selv ingen forventninger etter programmet, og hun visste ikke helt hva hun var med på.

– Men det kom godt med at den ble populær i England, noe som førte til at det kom flere engelske turister hit, forteller Gaup.

Gaup tror Will Smith og dokumentaren «One Strange Rock» vil føre til flere goder og økt turisme til Kautokeino, fra de landene dokumentaren vises i.