Det kan være en god idé å etablere grenseoverskridende sameskoler, i samiske områder i Norge, Sverige og Finland. Det mener statssekretær Ragnhild Vassvik Kalstad.
– Et slikt samarbeid kan hindre skolenedleggelser, og kan også løse problemer med samisk lærermangel, sier hun.
Det har lenge vært et samarbeid mellom grunnskolen i Utsjok kommune i Finland, og Sirma skole i Tana kommune i Norge.
- Hva synes du om ideen? Delta i debatten nederst i artikkelen!
Hittil vellykket samarbeid
Samarbeidet er blitt omtalt som så vellykket, at mange nå mener at det er på tide å ta et nytt skritt videre
Nå ønsker man å danne en felles, permanent, og grenseoverskridende sameskole i Tanadalen, i grenseområdet mellom Norge og Finland.
Ideen er ikke ny, men planene er igjen blitt aktuelle – blant annet som følge av et nylig avholdt grenseskoleseminar i Utsjok på finsk side.
(Artikkelen fortsetter under kartet)
– Andre grenseområder kan også gjøre dette
Statssekretær for samiske saker, Ragnhild Vassvik Kalstad, synes ideen er så god, at hun gjerne oppfordrer til at man også i andre grenseområder «kopierer» skolesamarbeidet fra Tana og Utsjok.
– For det første har vi en situasjon hvor det er mangel på ressurspersoner som snakker samisk, og som underviser i samisk. Den situasjonen er både på norsk og finsk side, sier hun.
– Over år har vi visst at det går an å samarbeide, og utnytte ressursene på en best mulig måte i samiskundervisning. Også i forhold til læremidler. Vi har også en befolkningsutvikling som viser at barneantallet går ned, og at vi står i fare for å miste distriktsskoler, utdyper Kalstad.
- Les også: Utsjok kutter to samiske lærerstillinger
- Les også: Mangler samisklærere på finsk side
– Dette er opp til politikerenes vilje
Det var Håvald Hansen som etterlyste ideen om grenseoverskridende sameskole i Tanadalen.
Han er daglig leder i Samisk nærings- og utredningssenter (SEG) (ekstern lenke).
Hansen glad for signalene som statssekretæren ga på seminaret:
– Det ligger nok opp til politikerenes vilje til å satse på dette, sier Hansen.
Tidligere har man strevd med å få finansiert det nåværende skolesamarbeidet over grensen.
– Felles språk danner grunnlaget
– Vi kan ha felles undervisning på et felles språk; samisk – og samisk er et truet språk, sier Håvald Hansen.
– Samisk får dermed bedre vilkår når man etablerer en skole hvor man er nødt til å bruke samisk. Blant annet derfor er dette en naturlig idé – å etablere en slik felles grenseskole.
Som nevnt er ikke idéen om en felles norsk-finsk grunnskole i Tanadalen ny, og SEG er en av institusjonene bak initiativet og planene.
– Hva legger du i det å etablere en grenseoverskridende sameskole?
– I det legger jeg å ha én felles skole, med én felles administrasjon – med lærere som er tilknyttet denne ene skolen, svarer Håvald Hansen.
I dag er skolesamarbeidet slik at det er to ulike og respektive skoler, på hver sin side av riksgrensen, som arrangerer felles undervisninger. Man forsøker da å tilpasse hver sine læreplaner til undervisningen.
- Det felles norsk-finske skoleseminaret hvor grensskolen var tema, ligger i sin helhet ute på nett som videokonferanse (ekstern lenke).
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Lokalisering ennå ikke bestemt
Planene med en felles grenseskole i Tanadalen har det vært jobbet med over flere år. Nå jobbes det med å få på plass en felles læreplan.
Om den tiltenkte, nye felleskolen, sier SEG-leder Håvald Hansen følgende:
– Jeg tror dette er realistisk. Det er klart at det er en utfordring med elevtallet, spesielt i Sirma i Tana. Men elevtallet i Utsjok og Tana kommuner skulle gjøre det mulig å få til en felleskole.
– Når vil man få en slik skole på plass?
– Det tør jeg ikke å si noe om. Det kan nok være en del år frem i tid.
– Det første folk gjerne spør om angående disse planene er gjerne; hvor skal denne skolen plasseres – i Norge eller Finland?
– Det er også noe som ligger litt utenfor det jeg kan svare på. Men det er klart at i begynnelsen må vi se på de lokalene vi allerede har, altså de lokalene som vi har i Utsjok og Sirma. I begynnelsen vil det nok være undervisning både på norsk og finsk side av grensa.
- Les også: – Norske og finske skoler må samarbeide